Der er masser af sensualitet i den norske film Thelma.
Joachim Triers film om den unge Thelma der opdager mystiske kræfter, er fyldt med intens og troværdigt spil og er en fin film om at acceptere hvem man er.
Titel:
Thelma
Instruktør:
Joachim Trier
Medvirkende:
Eili Harboe
Kaya Wilkins
Henrik Rafaelsen
Ellan Dorrit Petersen
Spillelængde:
116 minutter
Der er nu ikke nogen sammenligning med Lene Kaarberbøls roman om en pige der også opdager sine magiske evner som har tilknytning til naturens kræfter. Joachim Triers og Eskil Vogts norske filmmanuskript har en historie om at opdage sin seksualitet som en del af drivkraften i handlingen.
Thelma er ung pige der skal begynde på gymnasiet i Oslo - og derfor skal forlade sin familie på landet. Hun er tæt knyttet til sin far der er dybt kristen, men i begyndelsen af filmen har man set ham rette et gevær mod datteren da hun var en lille pige! Thelma har aldrig drukket alkohol og har det svært med andre socialt. Man aner en fortid der ikke har været helt lykkelig, og som har splittet den lille familie og gjort moren lam så hun nu sidder i kørestol.
På den nye skole møder Thelma pigen Anja og fascineres af hende – følelsen bliver gengældt og et passioneret forhold blusser op – et forhold som sætter gang i forskellige voldsomme hændelser og giver Thelma nogle kraftige anfald. Hun opdager uforklarlige og farlige overnaturlige evner – og tager bange hjem til far og mor igen. Så oprulles en traumatisk hemmelighed fra fortiden, og pludselig skal Thelma også kæmpe for sin overlevelse.
Det er en film der stille og roligt kommer ind under huden på publikum og bevarer et fast greb filmen igennem med både spænding og en betagende og opslugende sensualitet. Den er både godt skruet sammen og fascinerende spillet af såvel unge Eili Harboe i hovedrollen som de erfarne skuespillere Henrik Rafaelsen og Ellen Dorrit Petersen som de religiøse forældre.
En gribende ungdomsfilm om at acceptere hvem man er som også rammer et mere voksent intellektuelt publikum.