Det er især messingblæserne der er i centrum i Bruckners smukke symfonikoncert., Foto Natascha Thiara Rydvald

Fuld af følelser

Af Per Lundsgaard 27. maj 2017

Det Kongelige Kapel vrider alle følelserne ud af Bruckners senromantiske symfonikoncert.

TITEL:
Brahms og Bruckner

TEATER:
Det Kongelige Teater
Opereaen
Store Scene

SPILLEPERIODE:
26. maj 2017

Vi begynder aftenen med Johannes Brahms Tragisk Ouverture fra 1880. Den får på alle tangenter af fuld orkesterlyd og marchtrommer og er en flot åbning til en musisk aften, der er i den senromantiske tragiske ende.

Musikken er fra en tid, hvor de store følelser var i centrum, en tid hvor man i flæng begik selvmord eller mord i den ulykkelige kærligheds navn. Mayerlingdramaet i Østrig (1889), Elvira Madigan og Sixten Sparre herhjemme senere samme år.

Bruckners værk er fra 1887 – men her spillet i en version fra 1890. Man mærker tiden og de tragiske emner stærkt i musikken – lige fra de første ansatser. Men der er også en enormt flot og farverig dynamik i Hartmut Haenchens ledelse af Det Kongelige Kapel, der med knivskarp præcision skifter fra fuld styrke til afdæmpede lyriske passager. Det gør, at man hele tiden er opmærksom og draget ind i musikken, og henrivende er det, når der i Adagion skrues op for bækkener og slagtøj.

Der er en seriøsitet, en længsel og også en frihedstrang i musikken – en trang til at slippe ud af konventionerne og være sig selv. Det tragiske er, at det stort aldrig lykkes, og det var man fuldt ud klar over i slutningen af 1800-tallet. Derfor lurer den tragiske undertone konstant under hele symfonien, der er holdt i den dystre c-mol, men betagende smukt og livsbekræftende er det også.

Det Kongelige Kapel spiller med indlevelse og præcision, og det er en stor bedrift at få dynamikken til at virke så effektfuldt, som det var tilfældet denne aften.

En stor musikalsk nydelse på Operaen, der nød godt af, at det var et orkester, der er vant til at spille til store dramatiske værker inden for både operaen og balletten.

Tjek os ud

Musik

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr