Skuespillerne kæmper forgæves i den musikalske fuser Tom på Odense Teater., Foto Rico Feldfoss

Tomgang

Af Per Lundsgaard 25. september 2018

Gå aldrig tilbage til en fuser, er der et ordsprog der siger. Der burde også være et der hed: Kopier aldrig en succes. Det samme hold der stod bag den succesfulde forestilling Svendborgdigte, om Bertolt Brecht, har kastet sig over Tom Kristensen – det er bestemt ikke vellykket. 

Titel:
Tom

Teater:
Baggårdteatret og
Odense Teater på
Odeon

Spilleperiode:
24. september - 2. oktober 2018

Både Baggårdteatret og Odense Teater står som producenter af forestillingen Tom som netop har haft Premiere på Odeon i Odense. Det er mærkeligt at det med to teaterchefer til stede kan ende så galt – eller måske har netop for mange personer blandet sig i forestillingen så Petra-Leonie Pichler som instruktør har tabt tråden. Jeg ved det ikke – men noget er gået helt galt.

Man får nærmest intet at vide om Tom Kristensen i de underligt abrupte scener i forestillingen. Kostumeringen er grim og dekorationen hjælpeløst klodset. Hvorfor er forlagsdirektøren klædt ud som en reptil? Hvorfor er vi i et forvokset børneværelse? Hvorfor har de pludselig cirkustøj på? Mange spørgsmål trænger sig på, men værst af alt orker man ikke rigtig at finde meningen med det hele, fordi forestillingen er så gennemgribende uinteressant som den er. 

Tom Kristensens ord er ikke uinteressante – så langt fra. Der er en skattekiste af sproglige perler i hans digte og bøger. Nej, det er fordi forestillingen ikke ved hvad den skal bruge dem til i sit forkrampede forsøg på at lave en ramme omkring dem. Den ramme bliver meget ensidig og viser kun Tom Kristensen som alkoholiseret liderbuks, ikke så meget andet. Man har åbenbart heller ikke vidst hvordan forestillingen skulle afsluttes for pludselig går lyset ud og vi er færdige. Publikum er nærmest apatisk forvirrede når vi når frem til den efter lidt over en time. Premieren i Odense blev forlænget grundet et ildebefindende i salen, og det gjorde bestemt ikke præmissen for forestillingen bedre. 

Det musikalske lydbillede af Hans Sydow og Ulle Bjørn Bengtsson er forestillingens eneste styrke, og så de medvirkendes kamp for at få tingene til at fungere.

Tom Kristensen havde fortjent bedre!

Tjek os ud

Teater

Annonce

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Turen går til Prag 

Så går turen til Prag. Vi tager med DSB Interrail og bor på det tidligere Boscolo Prague som nu hedder Carlo I...

Som vi skrev for noget tid siden, skulle vores næste rejse fortages med tog så i samarbejde med DS...

Scenen er fuld af eventyrlige julevæsner i Juleteaterkoncerten på Svendborg Teater.

Hjertevarme juleeventyr i Svendborg

På det smukke gamle Svendborg Teater præsenterer Svendborg Fritidsteater igen i år en juleforestilling, og den...

4. dec
Alice i Eventyrland er tilbage som overdådig ballet på Kongens Nytorv.

Alice i topform

Den Kongelige Ballet præsenterer med Alice i Eventyrland en af de bedst dansede forestillinger i lang tid på K...

4. dec
Det er de store fest-scener i anden akt, der er Flagermusens styrke på Operaens store scene.

Viva la Champagne

Klassisk musik, operetter og kunst er det som bevarer civilisationen, menneskets værdighed og den højeste mora...

30. nov
De to dansere og musiker i den fine lille forestilling Når jeg lukker øjnene med dansegruppen Gazart.

Fin forestilling om det at miste som barn

På Åben Dans i Roskilde præsenterer Gazart en stemningsfuld og fint fortalt lille forestilling om hvad der ske...

29. nov