Maria Rossing fremstiller flot hovedpersonen Orlando både som mand og kvinde i Betty Nansen Teatrets udgave af Virginia Woolfs roman. , Foto Natasha Thiara Rydvald

Det flydende køn

Af Per Lundsgaard 30. september 2018

Det er en flot teaterleg Betty Nansen Teatret præsenterer over Virginia Wolfs store roman Orlando.

Titel:
Orlando

Teater:
Betty Nansen

Spillepriode:
Frem til 14. oktober 2018

Det er en vild idé at sætte Virginia Woolfs kæmperoman på scenen, men det er også en god idé, for med dens tematik om den flydende seksualitet og om at finde sit jeg rammer den ned midt i vor tid.

Orlando har en handling der strækker sig fra Elizabeth 1. og op til vor tid. Det er en krævende handling at formidle fra en teaterscene, og selvom der naturligt er skåret meget i teksten, virker forestillingen en smule lang i udtrykket. Man kunne have ønsket sig at enkelte scener var strammet mere op i tempoet, men når det er sagt er der rigtigt eget herlig og fræk humor i forestillingen, og skuespillerne flyver energisk ind og ud af diverse roller.

Sally Poter lavede en film over romanen tilbage i 1992 med Tilda Swinton i hovedrollen. På Betty Nansen har man Maria Rossing som den androgyne hovedperson. Hun personificerer flot Orlando, både som mand og som kvinde, men hvor Potters film var mere naturalistisk i sin spillestil, er Elise Kragerups iscenesættelse mere distanceret og karikeret. Alligevel lykkes det Maria Rossing at holde sin figur fast og putte en følsomhed ind i den der varmer fra scenen. 

Tina Gylling Mortensen giver to af forestillingens bedste portrætter som kritikeren Mr. Green og som Dronning Victoria, Anton Hjejle har et dejligt flirtende blik i øjet, og Mikkel Arnt er skøn som både Hertuginde og Hertug der bejler til Orlando. 

Maja Ravn har skabt en enkelt scenografi der spejler publikum i salen med handlingen på scenen. De mange lokationer klares effektivt og elegant med forskellige videoprojektioner. Kostumerne må dog siges at være nogle af de grimmeste indtil videre i denne teatersæson. 

Aftenen er dog fuld af opfindsomme detaljer i iscenesættelsen. Man fristes næsten til at sige at Virginia Woolfs historie druknes i pjank, men Woolf havde selv et litterært glimt i øjet gennem den lange roman. Heldigvis sprudler forestillingen også af sproglig poesi og henrivende orddueller.

Orlando på Betty Nansen ender med at blive pudsig og sjov mere end gribende.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr