Det er anden akten der fremstår mest vellykket i Den Kongelige Operas genopsætning af La Boheme., Foto Miklos Szabo

Populært gensyn på Operaen

Af Per Lundsgaard 22. oktober 2018

La Bohème er tilbage på repertoiret på Operaen i Elisabeth Lintons nænsomme og fine iscenesættelse

Titel:
La Bohème

Teater:
Det Kongelige Teater
Operaen
Store Scene

Spilleperiode:
20. oktober - 18. december 2018

Det er populært med La Bohème – og heldigvis har Den Kongelige Opera været klog dengang de bestilte den nye iscenesættelse af Elisabeth Linton i 2016, for det er en La Bohème der kan ses igen og igen – sikker i sin stil og sin iscenesættelse.

Ligesom til premieren undrer det at den er flyttet i tid; meget af handlingen er nemlig præget af den tid den er skrevet i med de mange tuberkulosetilfælde. Den berømte muffe til Mimi undrer hvis vi er i noget der ligner 1940'erne - 1950'erne. Der var vist ikke mange der gik med muffe der – eller syede stramaj – men nuvel, det tager vi med også denne gang. 

Desværre er besætningen knap så god som sidst. Bortset fra på damesiden hvor både Chistina Pasaroiu som Mimi og Sofie Elkjær Jensen som Musetta både ser ud og lyder som de roller de har fået. Begge er forførende på deres måde: Cristina Pasaroiu med en sexet blufærdighed, Sofie Elkjær Jensen med en flammende sensualitet.  Herrerne er ikke oppe på damernes niveau. Man tror ikke en dag på at de står på tærsklen til voksenlivet – den tærskel ser ud til at være passeret for meget længe siden, men heller ikke stemmerne slår helt til, og Rodolfos parti er transponeret ned for at man kunne følge med, men smælde igennem med stemmen det gjorde Niels Jørgen Riis nu ikke i partiet selvom tonerne var sat ned.  David Kempster var heller ikke helt hjemme i rollen som maleren Marcelleo, men her havde stemmen dog lidt bedre volumen. Den eneste af herrerne der lignede en yngre bohème var Jens Søndergaard som Schaunard.

Der er godt liv i anden akt hvor operakoret og statisterne giver liv i en masse forskellige herlige roller, og her folder operaen sig også ud i sin mest underholdende fase.

La Bohème bliver aldrig rigtigt min favorit – en mening jeg ikke deler med mange, er jeg klar over – men jeg har altid syntes den var temmelig kedelig i sin figurtegning og både småsentimentale og overfriske bohème-romantik. Når den så heller ikke bliver spillet og sunget nævneværdigt bedre end her, er der lang vej til Mimis sidste suk på taget i Paris. 

Det Kongelige Kapel truttede og buldrede alt det kunne under Marius Stieghorst ledelse –der blev i hvert fald smurt godt og grundigt på de følelsesladede steder i partituret, så sangerne havde problemer med at overdøve lyden fra graven, men flot spillede de i kapellet. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr