Emil i sit berømte skur med træmændende i Folketeatret vellykkede nye udgave af Astrid Lindgrens berømte og elskede bøger., Foto Michael Slebsager
Folketeatret i Nørregade præsenterer i denne sæson en Emil fra Lønneberg som er moderne i sin tilgang men samtidig har beholdt stemningen og humoren fra de kendte børnebøger af Astrid Lindgren.
Titel:
Emil fra Lønneberg
Teater:
Folketeatret
Spilleperiode:
26. oktober - 16. december 2018
Derefter turné
Emil er en kærlig omfavnende dreng der har svært ved at tilpasse sig, og som ikke er som de andre. Det lyder som noget mange LGBT-børn kan relatere til – og såmænd også de voksne. Er Emil en homoseksuel dreng?
Måske – det vises aldrig, og heller ikke det modsatte. Det er noget af det fine i Folketeatrets nye udgave af de elskelige og kendte børnebøger af Astrid Lindgren.
I en moderne stilistisk dekoration af Nadia Nabil hvor store trævægge skifter mellem inde og ude på Katholm og til Emils berømte skur med de mange trædukker som her ligner rene minikunstværker a la Picasso, kommer vi hurtigt og nemt rundt i handlingen.
Teksten er skåret præcist af Ninette Mulvad, og forestillingen får sit helt eget udtryk i at alle medvirkende har et instrument som de flittigt bruger – selvfølgelig i de sange der er men også under replikkerne. Bl.a. står Line og fidler på en kontrabas når hun græder, og Tyttebær Maja har et klaverorgel til at understøtte sin uhyggelige fortælling om varulve. De mange instrumenter er med til at give forestillingen en lyd af folkemusik der passer fint til handlingen og figurerne i den.
Det er smart set af instruktøren Leiv Arne Kjøllmoen, for det giver anledning til en masse finurlige scener, og i det hele taget er der instrueret med et friskt moderne udtryk der holder børnene i salen fanget, og såmænd også vi mere voksne, til handlingen og personerne på scenen.
Michael Slebsager, som sidste sæson var en flyvende Peter Pan, har i år fået benene på jorden (for det meste) som titelfiguren. Han spiller ham hjertelig, kærlig og som en dreng der primært tænker på andre end sig selv men ofte ender i fedtefadet på grund af fejlslagne gerninger. De går mest ud over hans far Anton som Peder Holm Johansen spiller med en gemytlig kærlighed til sin familie under det hidsige ydre. Tine Gotthelf har godt med forstående sødme som mor Alma, Jesper Riefensthal er en jovial Alfred, Sofie Alhøj er en sjov elskovshungrende Line og Listbeth Gejhede morer som Tyttebær Maja og spiller Kommandusen med frydefuld egoistisk ondskab.
Det er en Emil for hele familien – og den skal nok gøre lykke både i Nørregade og ude i landet når den skal på turné.