Turandot til kinesisk massebryllup i misforstået nyfortolkning på Det Kongelige Teater., Foto Miklos Szabo

Overgreb

Af Per Lundsgaard 4. februar 2019

Puccinis prinsesse Turandot lider overgreb på flere planer i Den Kongelige Operas nye opsætning af Puccinis ufærdige mesterværk.

Titel:
Turandot

Teater:
Det Kongelige Teater

Spilleperiode:
19. januar - 8. juni 2019

Man havde måske håbet at med en engelsk operachef ville de tyske tåbeligheder være udryddet i Operaens repertoire – desværre viser det sig ikke at være tilfældet. Instruktøren på den nye opsætning af Turandot er oprindeligt fra Schweiz, men uddannelsen er i den grad tysk. 

Det er samme overgreb og fejlgreb på en forestilling som vi var vidne til da Aniara Amos destruerede Rigoletto for nogle sæsoner siden – nu er det så blevet stakkels Turandots tur.

Hun er ellers normalt en hård nød at knække hende Turandot. Mænd i massevis mister hovedet i forsøget på at få hende. Tre gåder skal besvares som Turandot stiller – hvis bejlerne svarer rigtigt gifter hun sig med dem – hvis ikke mister de hovedet.

Det er egentligt rigtigt nok set af instruktøren Lorenzo Fioroni at figuren Turandot kan ses som en kvinde der i et forsøg på at slippe for at blive gift stiller kravet om de tre umulige gåder. Hadet og angsten for mænd kommer af at prinsesser tidligere i Turandots slægt har lidt frygtelige overgreb. Nu er det jo sådan at man kun kan gisne om hvordan Puccini ville have sluttet sin Opera da han døde før den var færdig. Normalt spiller man versioner af forestillingen som hans elev Alfano, men senere er også en version af Luciano Berio blevet opført. Det gjaldt bl.a. sidste gang Turandot blev opført på Operaen i Mikael Melbyes absolut glimrende version – men den er jo sikkert ikke fin nok at spille mere.

Hvorom alting er, så tror jeg ikke Puccini havde set en slutning med en levende hest som enhjørning vandre rundt på scenen – og Turandot begå selvmord som eneste udvej. Det er måske rigtigt nok at hun ikke ville kunne klare kærligheden når den ramte hende, men man har ikke rigtigt fornemmelsen af at Ann Petersens ellers ganske glimrende og smukt sungne prinsesse bliver ramt af noget som helst – andet end undertrykkelse og overgreb. Det strider imod Puccinis musik og Adamis og Co's libretto, men instruktørens intentioner skal presses ned over operaen, og det bliver de så med Ping, Pang og Pong som tre Stephen King-klovne der lystigt dræber et helt børnekor i anden akt. 

Men hvordan kan ma så ende på fire stjerner? Fordi det simpelthen lyder så godt. Orkestret under ledelse af Alexander Vedanikov sender Puccinis musik op af graven med masser af patos og følelse, og på scenen giver Ann Petersen, Sung Kyu Park, Sine Bundgaard, Palle Knudsen, Gert Henning Jensen, Jens Christian Tvilum, de øvrige solister og i særklasse Det Kongelige Operakor os vokal vellyd der får tiden til at stå stille de timer operaen varer. Puccinis måske bedste opera kan ikke slås ihjel af iscenesætterovergreb. Det er den for stærk til – præcis som Prinsesse Turandot!

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr