Fuld fart over fodgængerfeltet i den nye forestilling fra Don Gnu., Foto Don Gnu

Walk-man, der er grønt lys!

Af John Jakobsen 6. oktober 2019

Danseforestillingen “Walk-man” er et imponerende flot stykke filosofisk kunst.De fire dansere leverer varen til fulde i deres fantasifulde og komiske fortælling om det “at gå.” 

Titel:
WALK-MAN
Don Gnu - Physical Theatre & Film

Spillested:
Bora Bora, Aarhus

Spilleperiode:
5.-9. oktober 2019

Performance og koreografi
Petras Lisauskas, Jeppe Kaas Vad, Jesper Møller Hermansen & Kasper Buus

Vi møder i starten en ung mand som til stor morskab får fortalt at han bare er praktikant på forestillingen. Med stor kreativitet bliver praktikanten kastet ind i forestillingen som en grim ælling. Med 16 sort/hvide plader formår danserne konstant at gøre scenen ekstremt levende. Pladerne bliver flyttet rundt og laves til bla. en fodgængerovergang, stier eller et plankeværk. Pladerne opleves som en integreret del af dansernes bevægelser og hele tiden er de på imponerende vis med som den naturligste ting i verden. Danserne er ekstremt dygtige, og der hersker ingen tvivl om at de kan deres håndværk til perfektion.

Som tingene skrider frem lærer praktikanten på den hårde – men også ret morsomme – måde om de sociale spilleregler der gælder hvis han vil være én i blandt. Han agerer i store dele af forestillingen en “rød/grøn mand” ved forgængerovergangen hvor han nok aldrig glemmer sine replikker. De består nemlig udelukkende af “dik, dik, dik, dik, dik,” i forskellige hastigheder alt efter om det er tilladt at gå over fordgængerovergangen eller ej.

Humoren er i top, og publikum er med hele vejen når der fx. danses med indisk-inspirerede bevægelser imens en af danserne langsommeligt bevæger sig liggende over fodgængerovergangen som en larve. Dansernes nonverbale kommunikation og geniale mimik udfylder til fulde den ramme som pladerne formår at danne. I denne herlige fortælling om “hvordan man kan gå" drages publikum ind i et genkendeligt univers fra virkeligheden. Vi har alle et valg. Ønsker vi at gå med strømmen, at gå vores egen vej, eller blot at gå videre? Ydermere i det valg vi så end træffer, hvordan vælger vi så at ville gå? Der er meget stof til eftertanke, og et citat fra William Shakespeares komedie "Som Man Behager" er meget rammende for denne skønne forestilling;

All the world's a stage, and all the men and women merely players: they have their exits and their entrances; and one man in his time plays many parts, his acts being seven ages. 

.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Skræddersyede drinks i hemmelig kælder

Er niche-gin og special-tonic ved at være et overstået stadie? Så er det måske tid at besøge Kyros & Co i Tegl...

Jeg er så gammeldags at jeg helst skal have min bil med – ALLE steder. I aftes førte det ti...

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Det begynder at blive koldt om fødderne, men varme findes et sted

Uanset hvilket par sko der bæres, så er det et faktum at Hans Rønnes befriende måde at iscenesætte døden både ...

22. okt
Gerda og Kay i Den Kongelige Operas udgave af H. C. Andersens kendte eventyr Snedronningen.

Intens men skuffende

Snedronningen er en intens scenisk oplevelse, men skuffer med sit fastfrosne musikalske udtryk.

20. okt
Der er masser af sexet mandighed mellem Simon Bennebjergs og Magnus Christensens forelskede og forvirrede unge mænd i den klassiske komedie En Skærsommernatsdrøm på Betty Nansen Teatret.

Masser af morskab i Shakespeare-skoven

Betty Nansen Teatret præsenterer en vittig og vild udgave af Shakespeares forvikling og fovandlingskomedie En ...

17. okt
Der er ikke sparet på guld og effekter i forestillingen Bang Bang Happy Man på Husets teater.

Lykken blev ikke fundet 

Forestillingen Bang Bang Happy Man der for øjeblikket spiller på Husets Teater handler tilsyneladende om at de...

16. okt