Silas Holst og Jacob Fauerby får vist deres danseevner som par i den vellykkede musical Den skaldede frisør der lige nu spiller i Scandic Falconer., Foto Miklos Szabo

Hjertevarm musical om at finde sig selv og kærligheden

Af Per Lundsgaard 8. marts 2020

One and Only har nok skabt deres bedste musical til dato med Den Skaldede Frisør som får en hel sal smittet med kærlighed i Scandic Falconer.

Titel: Den skaldede frisør

Teater: One and Only musical taeter i Scandic Falconer

Spilleperiode: 5. marts - 17. april, derefter i Århus fra 24. april

Det er hvad vi har brug for i disse corona-tider - at blive forført i et par timer af en kærlig og glad forestilling - der kan skubbe nogle tiltrængte vitaminer ind i kroppen. Det formår Den skaldede frisør at gøre. Susanne Bier og Thoma Helmigs nye musical over Biers egen film fra 2012 er fuld af sprudlende musik og glæde  og så formår den også at røre os når det er meningen.

Mange kender nok filmen med Trine Dyrholm og Pierce Brosnan, og fans af den ville ikke blive skuffet over musical-udgaven, og de vil også blive overrasket over hvad teatret kan i forhold til filmen. 

Som i filmen følger vi den kræftramte frisør Ida, der har mistet håret under kemo-terapi og derfor går med paryk - deraf titlen Den skaldede frisør. Hendes mand Leif, bedrager hende med Tilde nede fra bogholderiet, lige inden de skal flyve til italien hvor datteren Astrid skal giftes med Patrick. Ida møder i lufthavnen Patricks far enkemanden Phillip, ved at køre ind i ham - så det er ikke et møde der i første omgang er særlig lykkeligt. Men forholdet mildnes og udvikler sig - selvom der er masser af forhindringer i det italienske. Leif kommer susende med Tilde, og Patricks moster gør hvad hun kan for at få fingrene i Phillip, og Patrick må erkende at han måske ikke er hvad han tror, for følelserne blusser pludselig op når han ser barndomsvennen Alessandro igen. 

Det er en masse forviklinger der skal opstå og løses inden forestillingen er ovre - og det hele sker til Thomas Helmigs musik - der er i hans kendte og sikre stil der får publikum til at sidde og rokke med nede på tilskuerpladserne, men han har også formået at få sangene integreret i handlingen, og blander sin stil med den moderne musicalsound - så det bliver et helstøbt teatralsk musikalsk lydbillede vi får.

Xenia Lach-Nielsen er i sanglig topform som hovedpersonen Ida, og hun får os til at tro på at kærligheden og livet har en chance, Niels Olsen får skabt en anden figur en Pierce Brosnan gjorde i filmen, hos Niels Olsen får vi en mere dansk version af en knudemand der har lukket ned for følelser for andre, indtil Ida tænder gnisten igen og han får os fint overbevist i rollen, Silas Holst beviser endnu en gang at han er andet og mere ens en dansemusical-helt, hans sangstemme udvikler sig hele tiden , og han får skabt nogle af forestillingens mest rørende øjeblikke - især sammen med sin Vild med dans vinderpartner Jacob Fauerby i rollen som Alessandro, og publikum snydes heller ikke for en dans mellem de to. Det er lidt svært at skjule at Maria Lucia Heiberg Rosenberg er gravid, og det gør at rollen bliver en smule utroværdig selvom Maria Lucia giver os masser af ungdommelig uskyld. Bodil Jørgensen er en fest som ulidelig moster, og Nanna Rossen morer som en ligeså modbydelig misforstået datter. Benjamin Boe Rasmussen er et herligt fjols af en ægtemand, og Frederikke Vedel er en skøn dum blondine. 

I ensemblet lægger man især mærke til Line Krogholm der imponerer med smuk og powerfuld sangstemme og en vittig karakter som Idas chef i frisørsalonen, og Mads Gronemann der igen imponerer med skarphed i trinene og charmerende udstråling som han gjorde det i Bonnie & Clyde på Betty Nansen Teatret sidste efterår. I det hele taget er Anja Gaardbos koreografi meget vellykket og interessant samt skaber et godt liv i scenerne.

Benjamin La Cour har skabt en farverig scenografi der ved hjælp af videoskærme hurtigt fører os fra sted til sted i Frede Guldbransens tempofyldte iscenesættelse der er fyldt med postiv energi og kærlighed der får publikum til at gå glade ud af teatret igen. 

Det er ikke godt at blive smittet i disse corona-tider - men at blive smittet med livsglæde som i denne forestilling kan kun være til det gode. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr