SYMPATI FOR DJÆVELEN , Foto Faar302.dk

Den svære kunstpause

Af Per Lundsgaard 17. september 2014

I det lille varme teaterrum på Får302 er der lagt op til et spændende aften og et fascinerende og gysende møde med en kunstner, der har solgt sin sjæl til djævelen, nemlig Nazisterne under 2. verdenskrig.

TITEL
Sympati for djævelen af Lucas Svensson

TEATER
Teater Får302

SPILLEPERIODE
16. september – 11. oktober

Gustaf Grüngens var en provinsskuespiller der pludselig steg til tops under Nazismen som det tredje riges teaterchef – uden nogensinde at melde sig ind i partiet. Efter krigen forsatte hans succes som skuespiller og teaterchef i Tyskland og internationalt på turné.

Grüngens var også skabsbøsse med hang til unge drenge, og i forestillingen befinder vi os i et hotelværelse på Manilla, hvor Grüngens og hans unge dreng er på krydstogtsrejse.

Der er kraftige referencer til bl.a. Døden i Venedig, og Grüngens var da også inspiration for Klaus Mann til bogen Mefisto. Klaus Mann var søn af Thomas Mann, som skrev Døden i Venedig. Der er ingen sammenhæng i øvrigt mellem Døden i Venedig og Gustaf Grüngens, andet end en smart idé tænkt af stykkets forfatter Lucas Svensson. Der er rigtigt mange smarte ideer i stykket, og det er netop problemet med forestillingen – manuskriptet. Det er for kunstigt, for forudsigeligt og for konstrueret. Det er konstruereret nærmest til det irriterende, og det er synd for Pauli Ryberg, som kæmper med at skabe en interessant figur i et virvar af alt for mange ord og en rodet scenegang.

Det bliver aldrig rigtigt stærkt eller provokerende teater. Vi kommer ikke rigtig til at føle noget for Grüngens. Han bliver aldrig rigtigt farlig, interessant eller rørende. Han forbliver en stor teatralsk teaterkrukke uden megen karakterudvikling, hvilket kunne have været meget sjovt, hvis der var tale om en lille frisk monologforestilling på 50 min. Nu er det halvanden time, vi skal sidde igennem, og det er ikke nok til at holde os fanget.

Stykket og instruktionen kan få en halv stjerne hver, Pauli Ryberg får to for en bravt kæmpende indsats. Man kan se hvor spændende figuren kunne have været, hvis teksten bare havde været bedre, og instruktionen en kende mere nuanceret.

Der bliver talt meget om pauser i forestillingen, kunsten at kunne holde en pause som fastholder publikum i åndeløs stilhed -en stilhed som for skuespilleren kan være lige så overdøvende tilfredsstillende som et tordnende bifald.

Men er kunsten at kunne holde en pause svær, er opbygningen til kunstpausen endnu sværere! Der er mange kunstpauser i forestillingen, men desværre ingen opbygning – ingen udvikling i tekst eller historie. Meget sigende ender vi omtrent, hvor vi begynder; i Nikolaj Tarps delikate hotelværelse.

Pauli Ryberg og Gustaf Grüngens havde fortjent bedre.

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr