Thousand Threads-konceptet i Dansehallerne er innovative værker fra ind- og udland udvalgt af Dansehallernes kunstneriske leder, Bush Hartshorn.
Denne 20. udgave består af to værker af to små franske dansegrupper –
det ene interessant og gribende, det andet for langt og ensformigt.
TITEL
La Table/Bruit De Couloir
TEATER
Dansehallerne
SPILLEPERIODE
4 – 5. februar
Vi begynder aftenen med dans på bordet, men ikke af den festlige slags fra familie- og studenterfester. Vi møder to unge dansere – en mand og en kvinde. Vi mærker straks spændingen i mellem dem, og de begynder at hamre hænder, albuer og hoved ned i bordet. Det er interessant i begyndelsen, men man kunne godt have ønsket sig en lidt større præcision og skarphed hos de to dansere.
Hurtigt udvikler det sig til en lidt voldsom affære, hvor kvinden holdes fast i et voldeligt greb af manden, der bliver mere og mere destruktiv, inden han til sidst vælter bordene i desperation.
Det bliver en kende for ensformigt midtvejs: vi kommer ikke nye steder hen efter de første 15 minutter ,og det bliver simpelthen for langt, trættende og trist. Også lys- og lyddesign virker en anelse ufærdige.
Livet med bold
Til gengæld er der nok at se og beundre efter pausen med den meget nuttede Clément Dazin og hans jonglerende bolde.
I en intens lyssætning formidler han flot og poetisk livets cyklus med sine imponerende jonglørkunster.
Han får sine bolde til nærmest svævende lette at bevæge sig rundt på ham og rundt på gulvet.
Det er vist første gang, jeg har set jonglering i slowmotion live! Dazins kontrol han over både krop og bolde er fantastisk. Han alene er hele aftenen værd, men første del har bestemt også sine interessante øjeblikke.