Svanesøen, Foto Rasmus Weng Karlsen

Balletbraget “Svanesøen” i Operaen

Af Ole Blegvad 10. marts 2015

Når der på fredag i Operaen er premiere på “Svanesøen”, er det den klassiske ballets største klassiker, som kan ses med danserne fra Det Kongelige Ballet. Det er Silja Schandorff og balletmester Nikolaj Hübbe, der har lavet en spritny koreografi og fortolkning af det næsten 150 år gamle værk. Til Schandorffs og Hübbes koreografi kan lægges  fire små danse koreograferet af to unge koreografhåb i Den Kongelige Ballet. Det drejer sig om solodanser Gregory Dean, 30 år, og den kun 19-årige korpsdanser Oliver Starpov.

- På en skala fra et til ti, så er jeg oppe på omkring ti. Det føles vildt surrealistisk - måske fordi jeg er så ung - at jeg har fået lov til at koreografere på “Svanesøen”, som er en af de mest klassiske balletter, der findes. Hver dag, når jeg kommer hjem må jeg lige knibe mig i armen og mærke om det kan være rigtigt, siger Oliver Starpov om opgaven.

“Svanesøen” blev opført første gang i 1877 i Moskva, og det er især Tjakovskijs musik, der har været med til at gøre balletten udødelig. Tjakovskjis musik til “Svanesøen” er en klassisk hitparade. Dertil kommer den ulykkelige kærlighedshistorie om Prins Siegfried. Den unge prins er splittet mellem den hvide svaneprinsesse (Odette) og den sorte (Odile), som han på grund af trolddom ser som den samme. Tjajkovskijs stærkt følelsesladede musik formidler ballettens indhold og har været med til at gøre Svanesøen til den berømteste ballet i det internationale repertoire. Balletten repræsenterer højdepunktet i udviklingen af den klassiske balletteknik med både lyriske øjeblikke og mere glansfulde virtuospassager. Det er en romantisk ballet, der opererer med en dennesidig og en overnaturlig verden.

- At medvirke i “Svanesøen" er en af de størst tænkelige udfordringer, ikke kun for de dansere, der har en af hovedrollerne, men for alle medlemmerne af korpset. “Svanesøen" er efter min mening den klassiske ballets ypperste arkitektur, og historien om den uopnåelige kærlighed er stadig vedkommende og gribende næsten 150 år efter værkets tilblivelse, siger Balletmester Nikolaj Hübbe.

“Svanesøen" spiller i Operaen fra 13. marts til 1. maj.

 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr