Foto Karoline Lieberkind

Eksistentialisme og forfængelighed

Af Per Lundsgaard 29. september 2015

På Teater Får302's lille scene får vi en revsende og spiddende fortælling om det moderne menneskes forfængelighed og meningsløshed flot serveret af Jacque Lauritsen

TITEL
FALDET af Albert Camus

TEATER
Får302

SPILLEPERIODE
28. september – 17. oktober

INSTRUKTØR
Petra Berg Holbæk

Det kræver sin skuespiller at kunne holde publikum fanget i en filosofisk tekst, der ikke er helt nem at gå til, og hvor der er en masse ord. Desuden foregår det uden dekorationer eller anden teaterstaffage som hjælp.

Men det formår Jacque Lauritsen flot i det lille teaterrum på Får302 . Her får man virkelig hans figur under huden og bliver indfanget i teksten, så man lytter efter – og det kan mærkes på de spontane reaktioner i salen.

Eksistentialisme handler jo i grove træk om, at man som menneske selv skaber sin egen tilværelse, sin egen eksistens og identitet gennem valg og handling.

I romanen Faldet, som stykket er bygget over, sætter Camus denne holdning op imod menneskelig forfængelighed. Er vores næstekærlighed, valg og handling blot til for at få mere opmærksomhed og for at få et øjeblik i centrum med andres beundrende respekt.

Det rammer lige ned i den tid vi befinder os i lige nu, hvor bl.a. masser af flygtninge kommer ind i landet. Når vi giver tøj og hjælp til flygtninge eller fattige, er det så blot for selv at få det bedre og sole os i vores egen velgørenhed? Interessant og tankevækkende udlægning – og mange steder kan mange nikke genkendende til de rappe svirp i teksten – både jeg selv og andre i salen kunne det høres.

Jacque Lauritsen er en advokat, der lever et godt liv. Altid hjælper han de blinde over vejen – altid er han på de svageste side. Men så en dag hjælper han ikke en druknende ung kvinde, og det sætter gang i en masse spørgsmål i ham selv: Hvorfor gjorde han ikke det? Langsomt går det op for ham, at hele hans eksistens er grundlagt på at få andres respekt og ikke mindst beundring.

Med nedtonet spil og små stærke udslag, når det kræves, er Jacque Lauritsen holdt i en flot intens og fortættet instruktion af Petra Berg Holbek.

Der hvor teksten, og dermed også forestillingen, knækker lidt, er i den religiøse sektion, der er for lang, og som rammer forbi tiden. Vi er ikke længere så funderet i den kristne tro, at vi kan blive oprevet eller provokeret af historier om Jesus på korset eller et opgør med Gud og religion. Det har givetvis virket stærkt i 1956, da romanen udkom i et delvist katolsk Frankrig, men det gør det ikke i et liberalt nærmest ateistisk København anno 2015, selvom det er en af hovedlinjerne i den ateistiske eksistentialisme, som danske Søren Kierkegaard er stamfader til, og som bl.a. Satre og Camus var tilhængere af. Dengang var der også noget at gå i mod – det er der knapt så meget mere, med mindre man færdes i indremissionske kredse.

Vi mister interessen for fortællingen, bliver lidt sat af, og det er synd for en aften, der ellers rammer plet i den danske folkesjæl.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen.

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom ...

24. mar
Forestillingn 2:22 på NørregadeTeatret er et rigtig godt teatergys om spøgelser.

Sikkert teatergys

NørregadeTeatret har sammen med Sjællands Teater taget en ikke ofte spillet teatergenre i Danmark op,nemlig te...

18. mar
Der er masser af spas i opesætningen af Ariadne på Naxos på Operaen, men det trætter i længden.

Smuk sang og forvirring

Ariadne på Naxos er fuld af den skønneste musik fra Richard Strauss, som bliver flot formidlet på Operaen i en...

16. mar
Askepot med Lions Musical er et flot show.

Musikken redder Askepot

Den nye musicaludgave af eventyret om Askepot er et flot show i Tivolis Koncertsal – med masser af god musik s...

9. mar