Foto Per Lundsgaard

NATTENS DRONNING I ODENSE

Af Per Lundsgaard 4. oktober 2015

Det er 22. gang, at der krones en Dronning i Odense. Niveauet i den storslåede kroningsfest er steget støt år efter år. Denne udgave er nok den mest gennemførte og professionelle i mange år.

Dragshows kan godt blive en lidt ufrivilligt komisk og halvpinlig affære, hvis ikke nummeret sidder lige i skabet. At være optrædende drag er et håndværk, som en af dommerne, den internationale drag Diva Rita Lynn, rigtigt siger. Håndværket ved de deltagende 9 Drags var for det meste på et ordentligt og i enkelte tilfælde højt niveau. 

Her kommer en gennemgang af de deltagende dronningekandidater.

DUDA fra Brasilien åbnede aftenen flot siddende på en gynge. I begge afdelinger var kostumer og look så sandelig i orden. Hendes Kyliekorsage var måske aftenens flotteste, men pusten gik lidt hurtigt af ballonen især i 2. nummer. Der skal nok arbejdes på lidt stamina, især når man går efter Kylie Minogue. 

MERCEDES MOONSHINE fra Horsens havde sit bedste nummer i anden del med Lad det gå fra Frost. Der mangler en del publikumskontakt som et overraskelsesmoment. Som de synger i musicalen Gypsy: You Gotta Get a Gimmick! Det var pænt men blev en kende anonymt og forglemmeligt. Til gengæld var det en af de bedre lip syncs den aften. 

MISS BONNIE HONEY var i absolut storform denne aften. Jeg tror ikke, jeg har set hende bedre faktisk. Fortjent vandt hun designprisen, og på min blok var hun i top-tre. Bonnie Honey var også en af de få, der havde flere overraskende kostumeskift undervejs, hviket man savnede lidt hos flere af de andre deltagere. Hvis man skal sige noget, kan det være, at man næste gang måske kunne tænke sig en mere gennemgående ide i fantasydelen. De numre, der var hæftet sammen, havde ikke umiddelbart så meget med hinanden at gøre, men fremførelsen var flawless.

FOXXY FEMME var fuldt fortjent aftenens vinder. Det var to superlækre numre, der blev fremført. Udstråling, attitude og glamour var absolut upåklagelige. Foxxy kunne også bevæge sig lækkert og elegant. Koreografisk var der smittende overskud, og man kunne klart se, at her var aftenens bedste danser. Man kunne dog have ønsket sig et overraskelsesmoment i fantasydelen. Vi blev i samme kostume hele vejen igennem, og det er lidt skuffende for en dragdiva i dette format.

MISS KOKO fra Kolding var aftenens mest unikke indslag. Der er en skævhed og en ironi, som gør, at vi nærmest er uden for kategori med de øvrige deltagere. Miss Koko er helt sin egen og godt for det, for to af samme slags på en aften tror jeg ikke, vi magter. I første nummer var vi godt underholdt med Edith Piafsange. Det specielle ved Miss Koko er, at hun jo synger selv. Det franske nummer var absolut i orden og med de ønskede kostumeskift. Vi sluttede af med en overraskelse som væltede salen. Til gengæld væltede han så også selv, især i andet nummer som var et mærkværdigt ABBA potpourri. Dette nummer føltes modsat det første temmelig uøvet, og at der så også var parykkiks, gjorde det ikke bedre. Her var trods alt en idé, men udførelsen var ikke optimal. Miss Koko blev nummer tre på grund af charmen og den unikke skævhed, men hos mig er det altså ikke nok til en tredjeplads, når sidste nummer ikke bliver afleveret på et tilfredsstillende niveau. 

ALICIA NEEDS fra Odense havde måske aftenens mest delikate kjoler. Der mangler dog en hel del i performance-delen, og det blev umærkeligt anonymt og privat på scenen. I lange perioder blev der gået fra den ene side til den anden på scenen uden den vigtige øjenkontakt med publikum. Det var synd, for alle kvaliteter til at blive en drag queen i mesterklassen er så sandelig til stede, men der er brug for en god coaching.

MEGAN MOORE er simpelthen en af mine absolutte favoritter. Hun er altid velforberedt og leverer gennemtænkte og superdelikate numre. Skulle der gives en skønhedspris, er Megan Moore helt klart en spidskandidat. Det hele er så lækkert, og førstepladsen må have været meget tæt på. Et overraskende kostumeskift og et lille skud vildskab kunne måske have sikret den, men Megan More: Du er altså et frydende godt bekendtskab. En drag queen I verdensklasse.

SELINA SUNSHINE havde den svære opgave at komme efter Megan Moore. I første nummer lykkedes det ikke rigtigt at holde det høje niveau fra den tidligere deltager gående. Pludselig var vi til bizart børneteater, der varede alt for længe, og som var kluntet. I andet nummer tog hun til gengæld revanche i en imponerende hovedbeklædning og godt med gang i den.

ZEENDEEH RUZZEL & MISS CLAUDIA var sidste deltagere. Dette nye dobbelt-act er debutanter, og det kunne ses. Igen var kostumer og look upåklagelige og lækkert gennemført, men udførelsen var ikke helt på toppen, og der blev leveret aftenens dårligste lip sync.

Uden om de deltagende drag queens var der de tre faste tovholdere POLLY, MARTHA OG CONNY.

De er så sandelig alle tre rette Dronninger. De er charmerende og styrer slaget med hård, fræk og venlig hånd. 

Martha som har været til numerolog og nu hedder Martha Mundgodt gav os aftenens bedste nummer som Cher komplet med hotte dansere. De væltede huset ! 

I anden del fik vi også det bedste dansenummer, der nogensinde har været i Nattens Dronning med Lasse Dyg og dansere fra Det Danske Musicalakademi. Hvor er det skønt at vi endelig får et godt dansenummer i Nattens Dronning. De andre år har det været lidt middelmådigt men så sandelig ikke i år. Det her nummer kunne sagtens være set i et stort TV-show. Tak for det!

Aftenen begyndte med et brag af sidste års vinder Helena Heavensky og sluttede med en festlig tur med de skønne svenske stewardesser fra High Heels.

I det hele taget var det glædeligt at se, at hele arrangementet har fået et professionelt løft i indpakning og shownumre. Nok det bedste nogensinde.

Deltagerne er også på et visuelt højere niveau end tidligere.

Irriterende at der ikke findes en rækkefølge på numrene i programmet, og det nye tiltag med ståpladser gav en uro og støj i salen, som skabte irritation mange steder og gav en lidt dårlig stemning med vrede udbrud og andet. Det kunne deltagerne og det flotte show godt have undværet.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr