Foto UROPA - Det Kongelige Teater Pressebillede

Skæbner der berører

Af Per Lundsgaard 29. januar 2016

På Det Kongelige Teater har den eksperimenterende gruppe i Balletten, Corpus, sammen med teatergruppen Sort/Hvid for anden gang ramt et emne på en skæv og berusende måde, som sætter tanker og følelser i gang hos tilskuerne. Første gang var det krigsveteraner – denne gang er det flygtninge.

TITEL
UROPA af Christian Lollike, Esther Lee Wilkinson og Tim Matiakis

TEATER
Det Kongelige Teater/Corbus og Sort/Hvid

SPILLEPERIODE
29. januar – 5. februar

Det kan næsten ikke blive et mere aktuelt emne, der bliver fremstillet. Vi kommer nok også til at se en del teater, film og kunstværker, der omhandler asylansøgere og flygtninge, men næppe mange steder sker det så hjertegribende ærligt og umiddelbart ægte som her.

I Prøvesal A på Gamle Scene er det menneskeskæbner så frygtelige og dog med så meget håb og vilje til at kæmpe for overlevelse, at de bliver forestillingens et og alt.

Seks ventende asylansøgere er på scenen sammen med fem balletdansere fra Den Kongelige Ballet og en enkelt musiker. Heldigvis har man givet de seks, det hele handler om, det meste af pladsen på scenen og i forestillingen. Det er nemlig dem, der gør, at denne aften vil blive en af de mest besættende i denne teatersæson. Vi får nemlig alle seks historier serveret af dem selv, hudløst ærligt og uden for mange dikkedarer. Ballettens dansere føles en smule som staffage, og koreografien er ikke det mest interessante, hvis man skal se på det med rene danseforestillings-briller. Der er ikke rigtigt nogen indlysende kobling mellem koreografien, danserne og flygtningene, men meningen med forestillingen – og ikke mindst modet, især fra de medvirkende flygtninge – gør, at dette her bliver noget helt andet og mere vigtigt en ”bare” en danseforestilling.

Forbudt seksualitet
To af de seks historier har især interesse for dette sites læsere. Jesca Brenda fra Uganda fortæller om livet som lesbisk i et land, hvor den seksualitet ikke er tilladt, og hvor voldtægter og tæsk stod på programmet. Muhammed Ali Ishag fra Pakistan måtte som bøsse også frygte for sit liv, og hans eneste udvej var at flygte. Alle historier er vedkommende og sætter spor i sjælen hos tilhørerne. Alle fortjener at blive nævnt: Nayzar Hla Tin fra Burma, Samson Semere fra Eritrea, Salam Susu og Elian Yaakob Dawood fra Syrien. De to sidstnævnte er også musikere og medvirker sammen med Mikkel Hess som det stemningsmættede lydbillede. Hjerteskærende er det også at se den syvende medvirkende på skype fra Paris: Han blev sendt ud af Danmark inden premieren. To andre, der skulle have medvirket, er gået under jorden, da de fik afslag på deres ansøgninger.

Det mest frygtelige er jo, at nu kender vi de her seks flygtninge og synes, at de skal have asyl, fordi de har været så meget igennem – men  flere hundrede tusinder med lignende skæbner står jo og banker på Europas døre. Tænk hvis situationen var omvendt, og det var os, der stod og bankede på dørene i Mellemøsten – ikke nogen rar tanke, men en vi måske burde tænke.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr