Foto Søren Meisner

Dansende på flugt

Af Ole Blegvad 4. februar 2016

Der er masser af realisme i den topaktuelle danse-performanceforestilling ”Republika”.  Koreografen og tidligere flygtning, Edham Jesenković, viser den frygt og usikkerhed, som er følgesvend for enhver flygtning. Forestillingen burde være pligtstof for enhver politiker.

TITEL
Republika

TEATER
Dansehallerne

SPILLEPERIODE
3. - 7. februar 2016

Publikum kommer ind i et næsten nøgent rum. Der er murbrokker, en seng, et skrivebord. Lyset er gulligt og ved indgangen står danseren eller er det flygtningen, Edham Jesenković, og tager imod publikum. Kun iført underbukser.

Publikum finder deres pladser. Det er blokke, der er skåret ud af flamingoplader, så publikum sidder på noget der minder om mursten. De selv samme ”publikumsstole” skal senere vise sig at give et flot punktum for forestillingen.

Med henslæbende fødder i det fortabte Eksjugoslavien bevæger Edham Jesenković sig frem på scenen. Rejsen som flygtning kan begynde, og den foregår i mange små tableauer. Det er nok mere en performanceforestilling end en danseforestilling. En fin lydkulisse bringer os fra Bosnien, over Tyskland til Sverige.

Selvom ensomheden, usikkerheden og magtesløsheden hele tiden lurer, mangler forestillingen lige det sidste før publikum selv føler sig som flygtninge., men heldigvis giver forestillingen plads til masser af refleksion.

Abstrakt og enkelt på samme tid
Edhem Jesenković er født og opvokset i Bosnien-Herzegovina. I 1993 emigrerede han til Sverige, hvor han fik øjnene op for dans. Hans karriere tog for alvor fart, da han i 1999 blev færdiguddannet fra Den Kongelige Svenske Balletskole.

Han har nu base i København og har brugt det sidste årti på at arbejde sammen med nogle af de mest anerkendte koreografer og dansekompagnier.

Med dansens  på samme tid enkle og abstrakte udtryk fortælles historien om dengang i 1990’erne, hvor krigen på Balkan brød ud. Dengang Edham Jesenković med sin familie blev drevet på flugt i etniske udrensninger, og hvor familien flygtede fra det liv, de hidtil havde levet, men som nu lå i ruiner.

Scenekunst med tidens alvor
For tiden er der – heldigvis – masser af scenekunst, hvor dansen og skuespillet tager stilling til tidens alvorlige flygtningeproblem.  ”Uropa”, der i øjeblikket spiller på Det Kongelige Teater, er et andet eksempel.

Det klæder kunsten at tage fat på aktuelle samfundsproblemer. I tilfældet ”Republika” fortælles en flygtnings historie. Uden at tage stilling. Uden at løfte pegefingeren.

Det er så fin en historie, at den burde være pligtstof for enhver politiker. ”Republika” giver nemlig nogle andre indgange og synsvinkler til livet som flygtning, end den til tiden meget højtråbende politiske debat.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr