Aktuelt drama tabt på gulvet

Af Per Lundsgaard 19. april 2016

På trods af en god og oplagt interessant idé som forlæg ender denne interaktive installationsforestilling om politiske mord i Holland desværre i usammenhæng og langdrag.

TITEL: PIM & THEO af Mei Oulund

TEATER: ODSHERRED TEATER

SPILLEPERIODE: Turne

Det er er en god og oplagt interessant idé, der er forlægget for denne interaktive installationsforestilling: to løseligt forbundne politiske mord i Holland . Det ene på den åbent homoseksuelle højrepolitiker Pim Fortuyn, det andet på filminstruktøren og TV-personligheden Theo van Gogh.

De to mødes i limbo hvor Pim ikke rigtig kan huske, hvem han er, og hvad der er sket med ham. De to viser sig at være venner, og undervejs genoplever de det TV-program, hvor de mødte hinanden med Theo som vært og Pim som gæsten.

Der er masser af sprængstof i historien og i begge figurer. Det er godt set, at det kan blive til godt dramatisk materiale – og uhyggeligt aktuelt med de sidste måneders terrorangreb i Paris og Bruxelles i baghovedet. Pim forudser den angst, der lurer lige under overfalden på rigtigt mange – nemlig at personen lige ved siden af os kunne være den næste selvmordsbomber eller terrorist – og styrker angsten for de fremmede muslimer, der kommer ind over grænserne.

Lige der bliver forestillingen uhyrligt nærværende. Ellers tabes det meste desværre på gulvet i et meget klodset manuskript, der mere forfladiger end beriger materialet. Unødvendigt tåbelige ordstillinger og alt for ofte abrupte, gentagne replikker gør det hele meget konstrueret. Selvfølgelig kan man sige, at det er en konstrueret situation, der er rammen, men netop derfor burde ordstrømmen og talemåden være endnu mere naturlig, end tilfældet er. Der spilles også ret unuanceret for begge figurers vedkommende, og da alt ligger i næsten samme leje – både spillemæssigt og figurmæssigt – taber man desværre hurtigt interessen for både figurer og historie.

Det videodesign, der er, bliver heller ikke brugt særligt aktivt i selve iscenesættelsen. Det meste foregår inde på midten af gulvet eller i to små scenografiske øer i hver sit hjørne, symboliserende Theo og Pims hjem. Det, der kunne have været en mind-blowing, sitrende, vedkommende tekst-teateroplevelse, bliver desværre bare nogle gennemtærskede, ret middelmådigt serverede floskler. Det giver ikke noget nyt til stoffet, og det føles som om, det bliver trukket ud i den uendelighed figurerne synes at befinde sig i. At forestillingen så oven i købet slutter meget tåbeligt med at gå i ring, gør ikke oplevelsen bedre. Ærgerligt for ideen og materialet.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr