Nogle aftener er næsten magiske i teatret - der hvor man får den boblende følelse i kroppen af at være teater-høj. En af de aftener leverede Odense Teater med sin udgave af Lars Von Tries dystre histore om den lille, amerikanske by Dogville.
TITEL:
Dogville (Lars von Trier)
BEARBEJDELSE OG INSTRUKTION:
Tue Biering
STED:
Odense Teater - Store Scene
PERIODE:
4. - 25. maj 2016
Hele det store ensemble er på scenen hvert minut af forestillingen. Det giver den helt rigtige fornemmelse af den lille bys konstante overvågning af hinanden og er en perfekt ramme om fortællingen. Scenografisk flyder scenen med affald og møbler, et rodet og afstumpet univers, som afspejler det forkvaklede indre hos byens indbyggere. Her i denne både fysiske og psykiske losseplads udspiller handlingen sig. Pigen Grace er på flugt – fra, hvad ved man ikke, men hun kommer til den lille by efterfulgt af nogle gangstere. Byens lommefilosof og selvproklamerede forfatter Tom gemmer hende og præsenterer hende for byens øvrige indbyggere ved et møde i Menighedshuset. Hun får lov at blive mod at give en times arbejde om dagen til hver af byens hustande. Først er der ikke mange, der tager imod tilbuddet, men med tiden er det forbavsende, hvor meget byens indbyggere ”ikke” vil have gjort.
Det er en barsk og amoralsk historie, der fortælles – en meget god historie, og endnu bedre iscenesat.
Der spilles afdæmpet og gysende intenst godt på samtlige pladser. Det er ensemblespil på meget meget højt niveau – med en stærk hovedperson på scene i kraft af Rikke Lylloff. Ubesværet kommer vi fra familie til familie og fra person til person. Lige så katastrofalt en lignede tolkning så ud for Tennese Williams Omstigning til Paradis på det Kongelige Teater, ligeså godt virker det for Lars Von Triers makabre og samtidig uhyggeligt troværdige fortælling.
Snyd ikke jer selv for en mindeværdig aften i teatret hvis I er på de kanter – og hvis ikke, er det så bestemt værd at køre efter!