Lise Baastrup og Marie Tourell Søderberg i MONSTER., Foto Natascha Thiara Rydvald

Mord og kærlighed

Af Per Lundsgaard 25. januar 2017

På Den Lille Scene i Skuespilhuset er der intenst gysende godt spil i sceneudgaven af filmen fra 2003, som gav Charlize Theron en Oscar for bedste hovedrolle.

TITEL: 
Monster

TEATER: 
Det Kongelige Teater
Skuespilhuset
Lille Scene

SPILLEPERIODE: 
23. januar – 4. februar 2017

Her er det Lise Baastrup som en gribende, rørende og desperat Aileen Wuornos, som var Amerikas første kvindelige seriemorder, og hun er mere rå og desillusioneret end Theron var i filmen.

Jeg ved ikke, hvad der kommer tættest på virkelighedens Aileen, men det virker i hvert fald stærkt og går lige i sjælen på publikum at se Lise Bastrup forsvare sit monster af en kvinde. En kvinde, der fra barnsben er blevet udnyttet – mest seksuelt - og derfor ikke har de store tanker om mænd i sin søgen efter den berømmelse, hun drømmer om som erstatning for den manglende kærlighed i livet.

Vi møder hende, da hun nærmest har givet op. Hun møde pigen Selby på en bøssebar – og de bliver hovedkulds forelskede. Det bliver startskuddet til et stormfuldt forhold og til vejen mod afgrunden for Aileen. Hun har levet som prostitueret, siden hun var 15 år, men prøver at finde et job, da hun flytter sammen med Selby. Det lykkedes naturligvis ikke, og hun vender tilbage til sin gamle metier, da manglen på penge bliver for stor. Midt i et blodigt voldtægtsforsøg af en ubehagelig kunde, får hun nok og skyder ham. Det er kun det første af en række mord på mænd, der til sidst nærmest bliver rutine i en bestialsk indtægtskilde af penge og biler – kanaliseret af den store kærlighed til Selby og trangen til at beskytte og give hende alt hun har bug for.

En slags moderne lesbisk Bonnie og Clyde – hvor kun den ene er direkte aktiv i forbrydelserne.

Ud over de to hovedpersoner er der kun to andre spillere med i forestillingen. De klarer alle de andre roller med både humor og nærvær, og så må Jon Lange være en af de mest sexede mænd på den danske teaterscene i disse år!

En stor grund, til at forestilling lykkes, er, foruden Anders Lundorphs fortættede og detaljerede iscenesættelse, den eminente lydkulisse af Rosa Lux, med masser af vellyd og lækre rytmer.

Der står godt nok på teatrets hjemmeside, at forestillingen bygger på et stort materiale af bøger og dokumentarer og til sidst nævnt Hollywoodfilmen, men manuskriptet er direkte planket fra sidstnævnte uden nogen tegn på anden inspiration. Det rykker dog ikke ved at det var en følelsesforførende aften i teatret.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr