Danserne i Akram Khans flotte Vertical Road med Den Kongelige Ballet, Foto Costin Radu

Flot blandet balletaften på Gamle Scene

Af Per Lundsgaard 11. marts 2017

Den Kongelige Ballet viser præcision og styrke i det nye program med tre forskellige moderne balletter.

TITEL:
Giant Steps

TEATER:
Det Kongelige Teater
Gamle Scene

SPILLEPERIODE:
10. marts - 6. spril 2017

Vi begynder aftenen med Wayne McGregors Infra. Titlen betyder under, og under en videoskærm af gående mennesker får vi en række relationer og soloer som et symbol på den vildskab, desperation, lyst og kærlighed, der ligger under overfladen på os alle sammen. En flot danset ballet, der har masser af interessante pas de deux kombinationer og ben, der smækker i vejret i et næsten William Forsythe-agtigt tempo.

Anden ballet denne aften var af Jiri Kylián, der jo var koreografen bag Den Kongelige Ballets næsten kult-agtige hit Silk & Knife fra 2007. Her bliver vi præsenteret for en ganske anden slags ballet end dem, vi så i 2007. Otte af ballettens damer er på scenen klædt i sort – og de er alle på hele den tid, balletten varer. Præcist og med masser af scenisk overskud bliver der danset til Steve Reichs inciterende trommerytmer. Frækt og forførende!

Vi sluttede aftenen med Akram Khan, af engelsk-bangladeshisk familie. Han har været meget omtalt i London for sin nyfortolkning af balletklassikeren Giselle, der havde premiere med English National Ballet i januar, så det var med stor forventning, at skulle se hans ballet Vertical Road. Den skuffede ikke. Aftenens flotteste visuelle oplevelse var den. Som et støvet ørkenfolk på vandring danser de 12 dansere til Nitin Sawhneys imposante musik med en nærmest skæbnesvanger, ildevarslende tromme som hovedinstrument. Med en intens energi danses der i flotte formationer – hele tiden med Sebastian Haynes som en figur ved siden af de andre. Han både befaler, beagter og provokerer flokken. Det får nærmest en slags rituel form, og det er en meget fascinerende ballet, der danses bragende godt af de medvirkende.

En flot og moderne balletaften, som Den Kongelige Ballet gerne måtte give os mange flere af.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr