Rigoletto på Operaen er fyldt med farverige flotte men forvirrende optrin. , Foto Miklos Szabo

SUK!

Af Per Lundsgaard 11. september 2017

Fortænkt, fordrejet og forvrøvlet er hvad man kan kalde Den Kongelige Opera og Anira Amos nye udgave af Verdis klassiker Rigoletto.

Titel:
Rigoletto

Teater:
Det Kongelige Teater
Operaen
Store Scene

Spilleperiode:
10. september - 21. november

Vi er i et stort fetishhospital hvor Rigoletteo er endt efter det sammenbrud der er resultatet af den ulykkelige slutning på tragedien som han selv er skyld i. Vi får så historien om hvordan det endte så galt i et syret langt flashback, postuleret set oppe i Rigolettos syge hjerne - hvor Hertugen af Mantova og de andre mænd er medlem af knep-en-lolita-dukke-klubben. Hertugen forelsker sig i Rigolettos datter - der er indespærret i en stor bankboks der minder om konturen på guvernanten Gildas frisure. Hun optræder som en slags dukke a la Coppelia, og lejemorderen Sparafucie suser rundt på en lille trehjulet cykel, og koret optræder som lysende skelletter, baghorisonten er konstant skiftende film af forskellige heroglyflignende tegn og ubehjælpsom grafitti samt slørede nærbilleder af humpende lolitadukker og de øvrige medvirkende . Det efterlader tilskueren med et spørgsmål: Hvorfor??. Svaret får man aldrig, og til sidst er man sådan set også ligeglad for man har opgivet at følge med men nyder sangen og musikken. 

Det er da heller ikke ubetinget grimt at se på de scenebilleder man præsenteres for, men nu hvor Rigoletteo ikke har været oppe på Den Kongelige Opera i evigheder, ville man gerne have oplevet en iscenesættelse der gav mere mening end den Aniara Amos har formået at få bakset sammen. Al den cross dressing der bydes på i forestillingen - noget som Stefan Herhaim elegant udnyttede i Hoffmanns Eventyr i sidste sæson - kikser og trætter her.

Sangligt er der intet at komme efter. Gæsten Sebastian Catana er gribende som Rigoletto med alle figurens sanglige facatter lige i skabet. Peter Lodahl knalder hittet La donne é moblie ud komplet med tandpasta smil, men er også smukt klingende i de følsomme passager. Sofie Elkjær Jensen er ren og kraftfuld som datteren, og Sten Byriel er dyb som graven i lejemorderpartiet.

Orkestret spiller Verdi med pondus og nænsomhed underPaolo Carignanis ledelse , og herrekoret giver samklingende vellyd til korpassagerne. Tænk hvad det kunne være blevet til med en anden instruktør ved roret. Nu ender det tåbeligt og hovedrystende men musisk brilliant. Stjernerne gives for det sidste. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Turen går til Oslo 

Oslo ligger bogstaveligt for ens fødder når man tager DFDS “Oslobåd". Fra luksus til luksus – de næste 48 ti...

De fleste vælger desværre flyet når de skal til Oslo, dels fordi det er billigt, dels fordi ...

Skal du ud at rejse?

Hvor går turen hen når du skal på ferie? I februar besøgt vi Gran Canaria på en afbudsrejse, og nu tager vi bl...

Indgangen til maj betyder at vi tager hul på et helt nyt ferieår. Men hvordan skal vi nu fordele v...

Årets velvalgte hold i Cirkusrevyen 2018 på Bakken.

Elegant revy på Bakken

Årets Cirkusrevy er en af de mest elegante man har set i cirkusteltet på Bakken i mange år.

20. maj
Der er godt gang i det ægteskabelige forviklinger i farcen Ding Dong på Odense Teater.

Elegant farce i Odense

Feydeaus farce om utroskab bliver på Odense Teater opført med masser af stil og sjove præstationer men mangler...

11. maj
Det er altid en oplevelse at overvære balletten Etudes på Det Kongelige Teater - også denne gang i programmet Ballet de Luxe.

Luksusballet på Det Kongelige Teater

Det er en rigtig god idé med disse balletaftener med lækre højdepunkter fra ballettens verden – og så i luksus...

8. maj
Der leges også i sommerkjoler i den charmerende lille forestilling A Snowballs Chance in Hell som Don Gnu er på landevejen med i dette forår.

Charmerende stumfilmsdans

Don Gnu gæstespiller rundt i landet med en charmerende og sødt naiv danseforestilling der tager udgangspunkt i...

5. maj