Anders Glud Jensen er en gysende god fortæller i spøgelseshistorien Clara på Zangenbergs Teater.

Ujævnt gys

Af Per Lundsgaard 5. januar 2018

På Zangenbergs Teaters lille scene har Anders Glud Jensen godt tag i publikum med sin spøgelsesfortælling om et forladt engelsk slot og dets uhyggelige fortid.

Titel:
Clara

Teater:
Zangenbergs Teater

Spilleperiode:
4 - 14. januar 2018

Forestillingen Clara er angiveligt blevet til igennem et samarbejde med Fortune Theatre i Londons West End der siden 1989 har været hjem for gyseren The Woman in Black som kraftigt har inspireret til denne forestiling med Anders Glud Jensen alene på scenen.

Ligesom i Woman in Black åbner vi med en mand der nødtvunget vil fortælle en spøgelseshistorie – fordi han nærmest ikke kan leve videre uden at få historien givet videre. Sammenligningen findes også i det forladte slot, de døde børn og de gode gysereffekter.

De mange gys er effektivt overført til den lille scene på Zangenbergs Teater, men hvor Woman in Black, som sidste gang er blevet opført i Danmark på Himmerlands Teater i 2011 under titlen Kvinden i sort, hænger upåklageligt sammen som historie, er Clara desværre fyldt med uforklarlige huller i historien.

Først er det uklart hvilken tid vi befinder os i. Anders Glud Jensen er klædt i noget der signalerer 1930'erne, og det forladte slot synes at være blevet forladt omrking 1910. Hvordan der så i rummet kan være en radio der først blev indført i 1920'erne, er uklart. Ligeledes at der lægges en besked på en telefonsvarer, måden lommelygten ser ud, at de børn der slap væk senere kunne fortælle om de uhyggelige hændelser på det børnehjem, der var på slottet – når der bliver fortalt at alle børn på mystisk vis døde da de var syv år gamle – også selv om de ikke længere var på slottet ... og så videre.

Det er synd at man ikke har gået historien mere effektivt igennem for usandsynligheder eller en mere præcis formidling til publikum. Det synes underligt at folk fra Fortune Theatre har ladet et så fortællemæssigt ujævnt manuskript slippe igennem hvis de har været inde over den del af projektet.

Men Anders Glud Jensen er en glimrende fortæller og får hurtigt alle med på historien. Gysindholdet er godt, selv om det er ærgerligt at historien ikke er bedre og at forestillingen derfor bliver en ujævn affære.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Hvem kan sige nej til en omgang fransk?

For to år siden fik Regnbuepladsen en ny restaurant da Madklubben og Steak Royal flyttede ind. Her knap to år ...

I to år har man kunne vælte sig i kød, kød og mere kød. Altid store saftige b...

Turen går... med Interrail 

Har man ikke har travlt, er det at rejse med tog noget af det smukkeste, og med DSB Interrail kan man hoppe af...

Der er vist ikke nogen rigtig eller forkert måde at bruge en interrail-billet på. Som DSB selv skr...

La Bayadère i Prag

Kan man være heldigere end at opleve koreografen Javier Torres nyfortolkning af La Bayadère mens man er i Prag...

7. jul
Sonja Richter som centrum for alles opmærksomhed i Misantropen i Grønnegårdsteatret.

Monoton Misantrop 

Flot er det i Grønnegårdsteatret med blå himmel, grønne træer og flotte kostumer, men en smule stillestående b...

30. jun
De tre medvirkende i forestillingen Forever Young er oplagte men mangler den sidste gnist til at hive morskaben hjem.

Op med sprøjten

Denne farce over medicinalindustrien har selv brug for en saltvandsindsprøjtning. 

25. jun
Det er noget showet kører og musikken spiller at musicalen Seebach løfter sig helt op i det euforiske.

Seebach får taget til at løfte sig på Gamle Scene

Fredericia Teater har igen indtaget Det Kongelige Teaters Gamle Scene – denne gang med deres storsælgende musi...

25. jun