Anders Glud Jensen er en gysende god fortæller i spøgelseshistorien Clara på Zangenbergs Teater.

Ujævnt gys

Af Per Lundsgaard 5. januar 2018

På Zangenbergs Teaters lille scene har Anders Glud Jensen godt tag i publikum med sin spøgelsesfortælling om et forladt engelsk slot og dets uhyggelige fortid.

Titel:
Clara

Teater:
Zangenbergs Teater

Spilleperiode:
4 - 14. januar 2018

Forestillingen Clara er angiveligt blevet til igennem et samarbejde med Fortune Theatre i Londons West End der siden 1989 har været hjem for gyseren The Woman in Black som kraftigt har inspireret til denne forestiling med Anders Glud Jensen alene på scenen.

Ligesom i Woman in Black åbner vi med en mand der nødtvunget vil fortælle en spøgelseshistorie – fordi han nærmest ikke kan leve videre uden at få historien givet videre. Sammenligningen findes også i det forladte slot, de døde børn og de gode gysereffekter.

De mange gys er effektivt overført til den lille scene på Zangenbergs Teater, men hvor Woman in Black, som sidste gang er blevet opført i Danmark på Himmerlands Teater i 2011 under titlen Kvinden i sort, hænger upåklageligt sammen som historie, er Clara desværre fyldt med uforklarlige huller i historien.

Først er det uklart hvilken tid vi befinder os i. Anders Glud Jensen er klædt i noget der signalerer 1930'erne, og det forladte slot synes at være blevet forladt omrking 1910. Hvordan der så i rummet kan være en radio der først blev indført i 1920'erne, er uklart. Ligeledes at der lægges en besked på en telefonsvarer, måden lommelygten ser ud, at de børn der slap væk senere kunne fortælle om de uhyggelige hændelser på det børnehjem, der var på slottet – når der bliver fortalt at alle børn på mystisk vis døde da de var syv år gamle – også selv om de ikke længere var på slottet ... og så videre.

Det er synd at man ikke har gået historien mere effektivt igennem for usandsynligheder eller en mere præcis formidling til publikum. Det synes underligt at folk fra Fortune Theatre har ladet et så fortællemæssigt ujævnt manuskript slippe igennem hvis de har været inde over den del af projektet.

Men Anders Glud Jensen er en glimrende fortæller og får hurtigt alle med på historien. Gysindholdet er godt, selv om det er ærgerligt at historien ikke er bedre og at forestillingen derfor bliver en ujævn affære.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen.

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom ...

24. mar
Forestillingn 2:22 på NørregadeTeatret er et rigtig godt teatergys om spøgelser.

Sikkert teatergys

NørregadeTeatret har sammen med Sjællands Teater taget en ikke ofte spillet teatergenre i Danmark op,nemlig te...

18. mar
Der er masser af spas i opesætningen af Ariadne på Naxos på Operaen, men det trætter i længden.

Smuk sang og forvirring

Ariadne på Naxos er fuld af den skønneste musik fra Richard Strauss, som bliver flot formidlet på Operaen i en...

16. mar
Askepot med Lions Musical er et flot show.

Musikken redder Askepot

Den nye musicaludgave af eventyret om Askepot er et flot show i Tivolis Koncertsal – med masser af god musik s...

9. mar