Farverig og fjollet - Kuhlaus opera Lulu på Det Kongelige Teater., Foto Miklos Szabo
Det er en nydelse og en kæmpeoplevelse at sidde på Gamle Scene og høre Kuhlaus opera Lulu blive opført for første gang siden 1838.
Titel:
Lulu
Teater:
Det Kongelige Teater
Gamle Scene
Spilleperiode:
14. januar - 7. februar 2018
Tænk sig – sidste gang københavnerne hørte og så Kuhlaus opera var det ikke engang på Gamle Scene – den var slet ikke bygget endnu. Det var på den endnu ældre scene i det gamle Kongelige Teater at man kunne sidde i de røde plyssæder og få fornøjelsen af den danske udgave af Tryllefløjten.
Kuhlau har nemlig bygget sin opera over samme eventyr som Mozarts mere berømte Tryllefløjten – som p.t. spiller på Operaen. Kulhlau har også ladet sig inspirere af Mozart så her er en god mulighed for at sammenligne de to værker – ved selvsyn.
Desværre for Kuhlau er iscenesættelsen af Tryllefløjten mere begavet end iscenesættelsen af Lulu. Christian von Götz har været mere optaget af at "lukke huller" som han selv siger i programmet – altså forbedre og gøre operaen tilgængelig for et moderne publikum – end at iscenesætte den historie der gemmer sig i Kuhlaus opera. Det ender med at blive en ret fjollet opvisning i forkrampede greb fra en instruktør som ikke orker at tage bare en lille del af historien alvorligt. Selv den postulerede kamp med døden – som efter sigende skulle give en tiltrængt dybde og seriøsitet til handlingen – bliver en større kliche end operaens oprindelige libretto.
Heldigvis er der gode sangere der kommer ud over rampen gennem al det farverige halløj. Med klar sopran og adræt fremtoning er Dénise Beck henrivende som Sidi , Gert Henning-Jensen er smuk og præcist syngende som helten Lulu, Michael Kristensen morer som dværgen Barca, og Henning Von Schulman har den rette statur som den onde troldmand Dilfeng.
Sébastien Rouland får skønne nuancer ud af Kuhlaus partitur, og Det Kongelige Operakor smælder masser af samhørig vellyd ud til os. Partituret har tydelige referencer til både Weber, Mozart, Beethoven og Rossini, men alligevel formår det at være sit eget musikalske univers.
Forestillingen er flot og farverig, men hvor kunne man have ønsket at teatret havde fundet en instruktør der ikke mente at han var bedre end materialet – så Lulu kunne spilles uden konstant ironisk distance og tåbelige fortænkte påhit.