Laus Høybye omringet af de skønne kvinder i musicalen Catch Me If You Can på Odense Teater., Foto Ard Jongsma
Odense Teater har set og satset rigtigt med musicalversionen af Catch Me If You Can efter Steven Spielbergs film fra 2003.
Titel:
Catch Me If You Can
Teater:
Odense Teater
Spilleperiode:
8. februar 14. marts 2018
Mærkeligt nok blev forestillingen ikke en succes da den havde premiere på Broadway i 2011. Det var ellers stort set samme hold der stod bag megasuccesen Hairspray små ti år tidligere, men efter kun 170 opførelser var det slut på den berømte teatervej i New York.
Det kan undre når man ser Odense Teaters udgave af samme musical – den sprudler nemlig af charme og energi samt et umådeligt velspillende orkester, nemlig TipToe Bigband med Torben Sminge i spidsen. De giver en musikalsk vellyd der løfter forestillingen op til topniveau. Mærkeligt er det derfor at de er placeret bag et grimt roterende dekorationstårn på midten af scenen. Det eneste negative der er at sige om opsætningen i Odense er netop den meget triste og uklædelige scenografi af Sisse G. Jørgensen – der røg simpelthen den sidste stjerne. Det er næsten så langt fra show og Broadway at vi kan komme – og ikke på den gode måde.
Heldigvis opvejes det af især af den sprudlende og velfungerende koreografi af Peter Friis – måske det bedste han nogensinde har koreograferet – og den sikre og opfindsomme iscenesættelse af Rolf Heim.
Og så er der holdet på scenen: Nuttede og forførende Laus Høybye er forestillingens centrum som svindleren Frank Abagnale Jr der tager chancen og fortæller sit liv som et show da han endelig fanges af FBI i en lufthavn. Laus Høybye har det helt rigtige frække glimt i øjet blandet med det uskyldige udseende så man forstår at han kan svindle sig ud af enhver situation – og så synger han aldeles vidunderligt – både med stor indføling og power på stemmen. Han er helt klart med i kampen om at være Danmarks bedste mandlige musicalstjerne.
Claus Riis Østergaard har den rette attitude som den FBI-detektiv der jagter Frank over hele verden, Anders Gjellerup Koch er troværdig som Franks far i forfald, Natali Vallespir Sand har den rette udstråling som fransk femme fatale som Franks mor, Cecilie Gerberg har ynder og troskyldighed som Franks store kærlighedsaffære, Betty Glosted stjæler scenen som mandeglad svigermor, og Sara Gadborg tager kegler som sexet sygeplejerske og playboypige efter sidste salgsdato. I ensemblet får også Joakim Lind Tranberg, der netop har spillet Rasmus Seebach i Fredericia, meget ud af sin lille rolle som FBI-detektiv. Det samme gør Mikkel Bay Mortensen og Joakim Skovgaard. Det øvrige ensemble er veldansende og velsyngende, men Steffen Hulehøj Frederiksen suger stadig øjnene til sig som den bedste danser på scenen – der er så megen fart på ham at selv hans solbriller ender i skødet på publikum!
Det er en festlig musicalaften i Odense – nær det perfekte – og den fortjener at blive set af rigtig mange, så afsted mod Odense til swingede sjov musical.