Danserne danser præcist og smukt i genopsætningen af Svanesøen på Operaen. , Foto Costin Radu
Danserne triumferer i genopsætningen af Silja Schandorff og Nikolaj Hübbes Svanesøen på Operaen.
Titel:
Svanesøen
Teater:
Det Kongelige Teater
Operaen
Store Scene
Spilleperiode:
10. februar - 3. juni 2018
Det er næsten flyvende magisk når Holly Jean Dorger står der alene på den store scene i Operaen og danser sin første solo i Svanesøen. Magi er der også når hun møder sin prins, den smukke, elegante og noble Jonathan Chmelensky. Man kan tydeligt mærke spændingen mellem dem nede i salen. Gnistrer slår det også i den fyrige pas de deux i anden akt, hvor Holly Jean Dorger forvandler sig fra den uskyldige hvide svane Odette til den forførende sorte svane Odile. Sjældent har jeg set så sikre og stærke fouette pirouetter som hos Holly Jean Dorger – og sikke balancer! Jonathan Chmelensky følger flot trop med snurrende à la seconde piruetter og følsomme soloer – især er den første solo koreograferet af legendariske Erik Bruhn danset med indlevelse og følelse helt ud i fingerspidserne. Fuldt fortjent blev han efter forestillingen udnævnt til Kongelig Solodanser.
De to får flot følgeskab af Jón Axel Fransson som en karismatisk Von Rothbart med masser af fyrige spring. Springe og snurre kan Liam Redhead også som Narren, og Estrid Elbo, Eleonora Morris og Andreas Kaas danser en flyvende flot pas de trois i første akt.
I det hele taget er det dansernes aften. Damerne i korpset er præcise og både yndefulde og kraftfulde som svaner. Især er de fire små svaner præcise med fødder som symaskinenåle der torpederer gulvet. Hos de fire store svaner er der en smule vaklen i geledderne, men det var ellers en sjældenhed denne aften.
I anden aktens balscene dansede både Marina Minoiu som ungarsk prinsesse, Stephanie Chen Gundorph som russisk prinsesse, Amy Watson som spansk prinsesse og Ida Praetorius som italiensk prinsesse med masser af karisma.
Koreografisk var der flotte trin både af de unge koreografer Gregory Dean og Oliver Starpov i anden akts divertissementer og i resten af balletten af Nikolaj Hübbe og Silja Schandorff efter Marius Petipa og Lev Invanovs originaltrin.
Denne udgave af Svanesøen er stadig temmelig diffus i sin historiefortælling - og vi venter stadig på at se en velfungerende udgave af Svanesøen på Den Kongelige Ballet, men dårende smukt danset, det var den.