Lars Brygmann på knæ for den muslimske tro i den stærke forestilling Underkastelse på Betty Nansen., Foto Emilia Therese

Flot og tankevækkende monolog

Af Per Lundsgaard 25. marts 2018

På Betty Nansen Teatret formidler Lars Brygmann et flot portræt af hovedpersonen i Houellebecqs kontroversielle og provokerende roman Underkastelse.

Titel:
Underkastelse

Teater:
Betty Nansen

Spilleperiode:
17. marts - 7. april 2018

Vi er i Paris ude i fremtiden – nærmere bestemt år 2022 hvor landets muslimske parti får en overvældende sejr, og landet får sin første muslimske præsident.

Det sætter gang i omrokeringer i samfundet – først er der borgerkrigslignende tilstande, derefter går en i begyndelsen moderat muslimsk sharia i gang hvor kvinderne forlader arbejdsmarkedet og ifører sig muslimsk beklædning, mændene får tildelt koner efter rang, og den kristne tro forsvinder. Stærke provokerende sager i et saftigt og malende sprog med Lars Brygmann som formidabel formidler.

Forestillingen forstærkes yderligere af et tavst kvindekor der er en stærk ordløs og visuel kommentar til Anja Behrends fortættede og intense udgave af Houellebecqs roman.

Flot og velfungerende er også Nathalie Mellbyes scenografi og Ida Jacobsens stemningsskabende lydbillede.

Det er en forestilling i samme genre som Den Danske Borgerkrig på Nørrebro Teater i sidste sæson der var baseret Kasper Colling Nielsens roman om et Danmark lidt ude i fremtiden der ender i Borgerkrig. Hos Houellebecq er det også en tekst der går tæt på virkeligheden lige nu, og som derfor er nærmest skræmmende i sin pågående og bevidst provokerende stil – denne gang om den vestlige verdens angst for et muslimsk samfund, og om de intellektuelle ateisters fald for en muslimsk tro der lover lækre koner i et polygamt ægteskab til gengæld for den totale underkastelse for troen.

En mandschauvinistisk og fremmedfjendsk historie? Måske på overfladen – men dybt rystende og humant tankevækkende nedenunder.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Hvem kan sige nej til en omgang fransk?

For to år siden fik Regnbuepladsen en ny restaurant da Madklubben og Steak Royal flyttede ind. Her knap to år ...

I to år har man kunne vælte sig i kød, kød og mere kød. Altid store saftige b...

Turen går... med Interrail 

Har man ikke har travlt, er det at rejse med tog noget af det smukkeste, og med DSB Interrail kan man hoppe af...

Der er vist ikke nogen rigtig eller forkert måde at bruge en interrail-billet på. Som DSB selv skr...

La Bayadère i Prag

Kan man være heldigere end at opleve koreografen Javier Torres nyfortolkning af La Bayadère mens man er i Prag...

7. jul
Sonja Richter som centrum for alles opmærksomhed i Misantropen i Grønnegårdsteatret.

Monoton Misantrop 

Flot er det i Grønnegårdsteatret med blå himmel, grønne træer og flotte kostumer, men en smule stillestående b...

30. jun
De tre medvirkende i forestillingen Forever Young er oplagte men mangler den sidste gnist til at hive morskaben hjem.

Op med sprøjten

Denne farce over medicinalindustrien har selv brug for en saltvandsindsprøjtning. 

25. jun
Det er noget showet kører og musikken spiller at musicalen Seebach løfter sig helt op i det euforiske.

Seebach får taget til at løfte sig på Gamle Scene

Fredericia Teater har igen indtaget Det Kongelige Teaters Gamle Scene – denne gang med deres storsælgende musi...

25. jun