De tre medvirkende i den interessante forestilling The Art of Falling på Teatret ved Sorte Hest. , Foto Martin Lehmann

Fanget af en livsløgn

Af Per Lundsgaard 27. april 2018

På Teatret ved Sorte Hest gæstespiller Why Not Theatre Company med det interessante skuespil The Art of Falling om to aristokratiske kvinders forfald.

Titel:
The Art of Falling

Teater:
Teatret ved Sorte Hest

Spilleperiode:
20. april - 12. maj 2018

Manuskriptet er baseret på dokumentarfilmen Grey Gardens om de to kvinder, Store og Lille Edith Bouvier Beale, der var i familie Jaqueline Kennedy Onassis. Historien har senere givet inspiration til bl.a. en velfungerende musical og en TV-film af samme navn. 

I dette skuespil over historien, skrevet af Sara Stridsberg, møder vi de to kvinder nogle år før dokumentaren blev lavet i 1975. Vi er tilbage i 1972 og mens skidtet hober sig op, forsvinder pengene, og både den flove familie med sønnen og Jacqueline Kennedy Onassis i front, lokalsamfundet i det mondæne East Hampton og forskellige kommunale forvaltninger arbejder hårdt for enten at få de to kvinder ud af huset eller få dem sat under administration. 

I dette kaos lever de to kvinder, mor og datter, holdt sammen af et had-kærlighedsforhold. Manglende kærlighed fra moderen har gjort det umuligt for datteren selv at finde ro i kærligheden. De er lænket sammen af familiens bånd og datterens desperate håb om at høre at moderen elskede hende som barn - og nu. 

Spydigheder fyger gennem luften, desperation og en uafrystelig trang til at holde fast i fortiden fylder dagen og gør at både mor og datter lever på en livsløgn fra en tid der er forsvunden. 

Det er højspændt drama, men forestillingen bliver en anelse hysterisk i sit udtryk og lukker sig en smule om sig selv – især fordi de to skæbner ikke siger et dansk publikum synderligt meget. 

Der spilles dog ganske overbevisende og nuanceret i Rhea Lehmans iscenesættelse af især Sue Hansen-Styles som moderen Big Edie, og Sira Stampe har fået Little Edies poseren og dialekt helt ind under huden. Kevin Kiernan-Molloy morer i diverse herreroller men kommer lidt til kort når det gælder rollen som Jaqueline Kennedy Onassis – også fordi det forståeligt nok virker som en karikatur - men forestillingen synes ikke at se rollen som sådan. 

Det er en interessant og spænednde aften i teatret - men det vil være en god idé at læse op på Bouvier Beale historien, hvis man ikke kender noget til dem, inden man sætter turen mod Sorte Hest. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr