Malene Melsen og Youssef Wayne Hvidtfeldt er begge meget velvalgte og velspillende i forestillingen Hændelsen på Odense Teater. , Foto Ard Jongsma
Den engelske dramatiker David Greigs drama, Hændelsen, får nu premiere på Odense Teater i en velspillet og intens udgave.
Titel:
Hændelsen
Teater:
Odense Teater
Værkstedet
Spilleperiode:
26. april - 18. maj 2018
Vi er et sanglokale på en skole hvor et lokalt kor øver under ledelse af en kvindelig præst. I dette lokale genoplever præsten den terrorhandling hun og hendes kor var udsat for da en ung mand pludselig bryder ind og begynder at affyre en pistol tilfældigt rundt i lokalet og dræbe folk en efter en.
Præsten har forståeligt nok svært ved at komme over hændelsen og finde frem til en kristen tilgivelse af den unge mand. Vi følger forestillingen igennem hendes indre kamp for at komme frem til en forståelse af terrorhandlingen og den unge mands tanker.
På Odense Teaters Vækstedsscene giver Malene Melsen og Youssef Wayne Hvidtfeldt masser af intenst skuespil fuld af følelser. De er sammen med et nyt lokalt amatørkor på scenen hver gang forestillingen spiller, og det giver en god kontrast til de to skuespillere og en fin pointe til forestillingen da de der døde i den brutale handling, ligesågodt kunne være dem vi ser foran os.
Teksten falder desværre enkelte gange i kliché-spanden, bl.a. omkring hvad vi forventer at en terrorist er for en person (ulykkelig barndom, ensom, mobbet i skolen etc.), men de to skuespillere formår meget vellykket at få os rimelig frelst over de værste tekstmæssige fadæser.
Malene Melsen og Youssef Wayne Hvidtfeldts samspil og modspil er forestillingens primus motor, og det fungerer for begges vedkommende aldeles stærkt. Man havde bare håbet på en endnu skarpere og strammere tekst.