Der blev hvisket i teaterkrogende, da Betty Nansen Teatret på Frederiksberg i sensommeren 2014 præsenterede makkerparret Vibeke Windeløv og Stefan Larsson, som nye teaterchefer.
Vibeke Windeløv, 65 år, og måske Danmarks mest succesfulde filmproducent, kendt for sit samarbejde med Lars von Trier, indrømmede ved ansættelsen, at hun ikke vidste specielt meget om teater. Makkeren, Stefan Larsson, er en af svensk teaters vidunderdrenge. Især kendt for sine iscenesættelse af klassiske stykker, en stabil skuespiller og i en periode teaterchef på Aarhus Teater.
Kombinationen Windeløv-Larsson fik teaterverdenen til at hviske. Rygterne fortalte, at de to ikke havde søgt stillingen sammen, men at de var blevet opfordret til jobbet, smeltet sammen af formanden for Betty Nansen Teatret, Mette Laursen. Dette blev hurtigt bekræftet, da Stefan Larsson til Politiken sagde ”Vi er meget nye venner. Vi har ikke søgt jobbet. Vi er blevet rekrutteret.” (Politiken 300814)
Andre synes, det var underligt at hente en teaterchef frem fra celluloid-rullerne. Og så var der lige ham svenskeren. Ingen betvivler hans evner som instruktør, men allerede, da han var chef på Aarhus Teater, havde Stefan Larsson hjemve til familien i Stockholm.
Sidst blev der også hvisket, om der mon ikke havde været nogle unge teatertalenter blandt ansøgerne, som kunne havde taget over efter makkerparret Henrik Hartmann og Peter Langdal, der regerede på Betty i 22 år.
Makkerparret Windeløv-Larsson fik lidt over et halv år sammen på Betty Nansen. Et halvt år med et repertoire, der hverken fik de røde lygter til at lyse eller anmelderne til at juble.
Nu står teater-Danmark tilbage med en masse uafklarede spørgsmål. Spørgsmål der lidt lyssky kom frem, da rygterne løb i kølvandet på udnævnelsen. Havde formanden Mette Laursen haft mange – og måske især lange - samtaler med Stefan Larsson inden ansættelse. De fleste i teaterverdenen ved, at Larssons hjerte de seneste år var begyndt at banke mere og mere for iscenesættelse - og for Stockholm. Hvorfor vidste Laursen ikke det? Eller er det Larsson, som er sprunget i målet? Hvorfor fortæller bestyrelsesformanden, så ikke det? (Betty Nansen modtager ca. 16 mill kr om året i tilskud.)
Når det nu var bestyrelsens idé, at ansætte den ikke-teaterkyndige Windeløv med teatermennesket Larsson, hvor står det levende teater så nu, hvor Vibeke Windeløv øjensynligt er alene på broen? I må da have haft en plan B?
Jeg mener i den grad, at bestyrelsen har svigtet den snart 100-årige Betty. Og hvor er den store økonomisk tunge paraplyorganisation Københavns Teatre. Hvis det havde været en overhaling i trafikken, så havde den været hasarderet og uforsvarlig. Nu blev det i stedet en – tilsyneladende ikke teaterkyndig - teaterbestyrelses overhalingsleg med Betty Nansen, med teatergængerne og med skattekronerne. Sådan noget giver vist ikke bøder. Det giver vist ikke engang et klip i kortet.