FotoFacebook Nivea

Nivea anklages for homofobi

Af Elvir Pelešević 14. juli 2019

Nivea er endt i en massiv shitstorm efter at selskabet er blevet droppet af sit eget reklamebureau.

Vil du kunne finde på at boykotte Niveas produkter

Skilsmissen mellem Nivea og reklamebureauet Foote, Cone and Belding (FCB) skyldes en lækket telefonsamtale mellem de to parter hvor Nivea responderer noget kontroversielt på reklamebureauets forsøg på at sælge en reklame der viser to mænd der holder i hånd. 

Ifølge News.com.au var Niveas svar til FCB: “We don't do gay”, hvilket oversat til dansk betyder: “Vi gider ikke homoseksuelle”. Ifølge den samme kilde, er en af de reklamemænd der præsenterede idéen over for Nivea, selv homoseksuel. Niveas svar faldt åbenlyst ikke i god jord hos en del kunder som har iværksat en boykot af det verdenskendte hudplejebrand. På de sociale medier findes der videoer af kunder der smider deres niveacremer i skraldespanden.

Samarbejdet mellem Nivea og reklamebureauet FCB har eksisteret i intet mindre end 100 år. Nivea plejede at bruge mere end 1,8 milliarder kroner på reklamer om året.

Beiersdorf, der ejer Nivea, har over for Metro afvist at kommentere “påstande og spekulationer” men har samtidig understreget at firmaet ikke vil tolerere den slags opførsel:

Vi forstår interessen i at et langt samarbejde er slut, men vi beder om forståelse for at vi ikke vil kommentere udokumenterede påstande. Ikke desto mindre vil vi gerne påpege at de nævnte påstande ikke stemmer overens med værdierne hos Beiersdorf, Nivea eller vores ansatte verden over. Ingen form for diskrimination bliver - eller vil blive - tolereret.”

I en skriftlig udtalelse forklarer reklamebureauet hvorfor det har droppet Nivea efter 100 års samarbejde: 

Der kommer et tidspunkt i alle langvarige forhold hvor man reflekterer over hvad man har opnået sammen, og hvor man sætter sejl til den rejse man skal på i fremtiden. Nogle gange kræver den rejse at man tager svære valg som leder en ned ad nye veje.”

Sagen har som nævnt fået flere kunder til at droppe Niveas produkter og betegne selskabet som homofobisk. Der florerer endda flere hashtags som utilfredse folk bruger for at tage afstand fra den verdenskendte creme-virksomhed, såsom “I don't do Nivea” og “NOvea”.

Tjek os ud

Nyheder

Annonce

Skræddersyede drinks i hemmelig kælder

Er niche-gin og special-tonic ved at være et overstået stadie? Så er det måske tid at besøge Kyros & Co i Tegl...

Jeg er så gammeldags at jeg helst skal have min bil med – ALLE steder. I aftes førte det ti...

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Samspillet mellem musikere og dansere fik aftenen til at leve ved premieren på Verdensballetten 2019 - her er det Niklas Walentin og Marion Walther i den nye ballet Three af Tobias Praetorius.

Musikken overskyggede dansen

Verdensballetten har haft premiere på Sølyst, og årets udgave er underholdende, sommerflirtende små balletinds...

11. jul
Sicilia Gadborg og Silas Holst er begge med til at gøre Flashdance på Operaen til en succes.

Fake it to till you make it!

Flashdance på Operaen er fuld af et energisk ensemble der mere end sædvanligt skal udføre noget de ikke er eks...

6. jul
Ann Eleonora Jørgensen og Anton Hjejle leverer de to sjoveste præstationer i Shakespeares komedie Helligtrekongers aften i det smukke Grønnegårds Teater.

Underholdende Shakespearefarce i det grønne

En af sommerens helt store fornøjelser er at se Grønnegårds Teatrets årlige klassiker i den smukke have ved De...

29. jun
Der er fuld skrue på det overdådige visuelle i repremieren på Prinsen af Egypten med Fredericia Teater på Det Kongelige Teater.

Betagende flot bibelmusical på Gamle Scene

Fredericia Teater er endnu engang rykket ind på Gamle Scene med musicalen Prinsen af Egytpen der havde verdens...

22. jun