Efter en uge med film for en hver smag lukkede MIX Copenhagen LesbianGayBiTransQueer+Film Festival deres 34. festival for denne gang. XQ28 befandt sig i salen til årets tredjesidste film, Boy Erased, som blev vist i Empire bio i søndags.
Boy Erased havde premiere allerede sidste år, men den kom desværre ikke til Danmark. I år lykkedes det Mix Copenhagen at få filmen med i deres program. Filmen blev vist to gange på dette års festival, søndag den 27. oktober hvor den solgte 100 billetter, og søndag den 3. november solgte Empire Bio 128 billetter.
Knap så godt gik det for filmen der lukkede dette års festival. Det var den 21-årige gamle svenske film, Fucking Åmål. Cinemateket brugte Asta-salen med plads til 140 personer, men kun 18 personer købte billet til filmen.
Solgte 40% af billetterne
Hvis vi skal finde de positive briller frem et øjeblik – og det bliver desværre kun dette korte øjeblik – så er Mix Copenhagen gået 2% frem i salg i forhold til 2018.
Da vi spurgte Mix Copenhagen om de var tilfredse med sidste års salg, var både de og biograferne tilfredse. Så vi kan forstille os at de måske netop nu sidder med hænderne oppe og jubler over de 2% fremgang.
Filmfestivalen har i år solgt omkring 4000 billetter hvilket svare til godt og vel 40%.
I 10 dage har der været film på progammet, og den mest populære dag var søndag den 27. oktober hvor der blev solgt 528 billetter ud af knap de 1400 der var til salg den dag.
Nogle af de forestillinger der kunne trække folk i biografen var film som Vita & Virginia, The Blond One, This is How We Do It, Boy Erased og Wild.
Dårlig markedsføring
At Mix Copenhagen ikke kan få folk til at gå i biografen kan skyldes mange ting. En af faktorene kan være at vi ser film på nettet i dag.
Men det kan også skyldes dårlig markedsføring fra Mix Copenhagens side. I dag skal der virkelig gøres noget benarbejde hvis man vil sælge sin “film”. Da vi før festivalens start spurgte Mix Copenhagen om de var tilfredse, fortalte de også at;
“MIX er en 100% frivillig og non-profit forening, så vores formål er ikke at tjene penge. Vores formål er at vise en bred palette af film som bøjer køn og bryder seksuelle grænser, påvirker kønsdebatten og afspejler en mangfoldig verden”.
Mix Copenhagen har sendt deres flotte filmkatalog ud på de Københavnske LGBT+ steder. De har også reklameret via deres Facebook side hvor de har knap 10.000 følgere, men folk kommenterer ikke på de film der lægges op.
Til en debat sidste år tilbød XQ28, at støtte filmfestivalen med banner reklame. Det tilbud tog festivalen ikke imod.
Vi kan konkludere at film ikke sælger sig selv.
Mix havde ekstra visninger
Selvom filmfestivalen er overstået, har der været to ekstra events i går mandag og i dag tirsdag.
Filmen Lad mig falde blev vist i Cinematekets “´Carl” biograf med plads til 182 – der blev kun købt 31 billetter.
I dag tirsdag blev filmen MILK vist, denne gang i Cinematekets “Asta” biograf med 140 biografsæder, men der blev kun solgt 1 billet.
Til næste år kan MIX Copenhagen LesbianGayBiTransQueer+Film Festival fejre 35 års jubilæum.