1. Cypern - Silia Kapsis: Liar
Årets cypriotiske bidrag lyder meget som alle de andre bidrag, som landet har sendt de seneste år, og som har været fremført af kvindelige artister. Der er tale om et klassisk pop/dansepopnummer, hvor der er tilsat ellementer af traditionel musik. Silia, som i øvrigt er konkurrencens yngste deltager med sine 17 år, synger fint, men sangen er for svag, anonym og klicheagtig.
Karakter: 4/12
Finalechance: mellem
2. Serbien - Teya Dora: Ramonda
Normalt plejer Serbien at stille op med sange, der har et stærkt etnisk præg, men i år er det anderledes. Der er tale om en melankolsk og stemningsfuld ballade, der mest lyder som baggrundsmusik. ”Ramonda” er meget repetitiv, og til tider kan det være svært at forstå Teya Doras mumlende vokal.
Karakter: 5/12
Finalechance: mellem
3. Litauen – Silvester Belt: Luktelk
Det litauiske bidrag i år bliver fremført på det lokale sprog, hvilket er dejligt forfriskende i sig selv. Sangen er indenfor popdansgenren tilført elementer af elektronisk musik. ”Luktelk”, som i øvrigt betyder ”Vent lige et øjeblik” er et glad og fangende nummer – den eneste anke er, at det lyder for repetitiv.
Karakter: 8/12
Finalechance: høj
4. Irland – Bambie Thug: Doomsday Blue
Irland har ikke kvalificeret sig til Eurovisionsfinalen siden 2018, så det er et land i krise. I år forsøger man sig med en anderledes sang i forhold til den type musik, Irland plejer at sende. ”Doomsday Blue” er en rodebutik. Sangen, som er en blanding af pop og punk, skal have kredit for at prøve noget nyt, men den fremstår desværre for konstrueret og kaotisk. Irland kan håbe på, at den visuelle fremstilling af sangen på scenen kan få seerne til at stemme på sangen.
Karakter: 2/12
Finalechance: lav
5. Ukraine – Alyona Alyona & Jerry Hall: Teresa & Maria
Et af det mest succesrige lande i konkurrencen stiller igen i år op med en yderst konkurrencedygtig sang. ”Teresa & Maria” er en blanding af pop, rap og traditionel ukrainsk musik og fanger med sin enkelhed og et fangende omkvæd.
Karakter: 10/12
Finalechance: høj
6. Polen – Luna: The Tower
Det polske bidrag henter sin inspiration fra 80’ernes musik. Skønt det er en behagelig og velproduceret sang, fremstår den middelmodig og måske lidt for poleret. Hvordan ”The Tower” kommer til at klare sig vil i høj grad afhænge af det visuelle udtryk på scenen i Malmö.
Karakter: 6/12
Finalechance: høj
7. Kroatien – Baby Lasagna: Rim Tim Tagi Dim
Kroatien er blandt de største favoritter til at vinde årets Eurovision, og man kan godt forstå hvorfor. Rocksangen ”Rim Tim Tagi Dim” har et smittende omkvæd, som alle kan synge med på og danse til. Den minder en del om det finske bidrag fra sidste år – Cha Cha Cha – som fik en anden plads.
Karakter: 10/12
Finalechance: høj
8. Island – Hera Björk: Scared of Heights
Den islandske sang er nok en af de mest ligegyldige sange i årets felt. Den lyder gammeldags og kedelig. ”Scared of Hights” fremføres af selveste Hera Björk, som repræsenterede Island i Eurovision i 2010, og som også stillede op i Dansk Melodi Grand Prix i 2009 med sangen ”Someday”.
Karakter: 2/12
Finalechance: lav
9. Slovenien – Raiven: Veronika
Slovenien har i år hentet inspiration i en oldgammel slovensk sagn, der handler om forbudt kærlighed. ”Veronika” er en dyster og mystisk sang, som skaber et specielt univers, man føler sig draget til. Raiven har en fantastisk vokal. Det større spørgsmålstegn ved årets slovenske bidrag er, om man formår at overføre videoen til scenen i Malmö, for det kunstneriske udtryk er en vigtig komponent i ”Veronika”.
Karakter: 7/12
Finalechance: mellem
10. Finland – Windows95Man: No Rules!
”No Rules! er en parodi af sangen, der henter inspirationen i 90’ernes musik. På den ene side lyder den fangende og sjov, mens den på den anden side fremstår tårkrummende og ”over the top” grundet det visuelle udtryk. Overordnet kan man sige, at kaos skygger for sangen.
Karakter: 4/12
Finalechance: mellem
11. Moldova – Natalia Barbu: In The Middle
Natalia Barbu er en gammel kending blandt årets Eurovisionsdeltagere, idet hun også repræsenterede Moldova i 2007. ”In The Middle” er en simpel popsang tilsat elementer fra moldovisk traditionel musik. Natalias vokal mangler ikke noget, men sangen er forglemmelig.
Karakter: 3/12
Finalechance: lav
12. Aserbajdsjan – Fahree feat. Ilkin Dolvatov: Özünle Apar
For første gang i Eurovisionshistorie stiller Aserbajdsjan med en sang på lokalt sprog, som godt nok kun bliver anvendt i omkvædet. Resten af sangen er på engelsk. ”Özünle Apar” er et behageligt og stemningsfuldt nummer, der blander pop og traditionel (orientalsk) musik.
Karakter: 10/12
Finalechance: mellem
13. Australien – Electric Fields: One Milkali (One Blood)
Det australske bidrag præsenterer os for første gang i Eurovisions historie yankunytjatjara sprog, der tales i det sydlige Australien. ”One Milkali” starter lovende og har en fin opbygning, men ender desværre ud i ligegyldighed og et omkvæd, man hurtigt glemmer. Der er tale om en radiovenlig sang, som ikke rigtig kommer ud over rampen.
Karakter: 5/12
Finalechance: mellem
14. Portugal – Iolanda: Grito
Ligesom de fleste andre år, sender Portugal i år en melakonisk og stemningsfuld sang, der bygger på traditionel musik og fremføres på portugisisk. Problemet med ”Grito” er, at der er for lidt udvikling i løbet af sangen, hvorfor den fremstår anonym og ensformig.
Karakter: 5/12
Finalechance: lav
15. Luxembourg – Tali: Fighter
Efter 30 års fravær er Luxembourg tilbage på Eurovisionsscene med en middelmådig popdanssang, der fremføres på fransk og engelsk. Tali er en solid performer, og sangens omkvæd er rimeligt fangende. Det kan alligevel vise sig ikke at være nok til at sikre Luxembourg finalepladsen.
Karakter: 5/12
Finalechance: mellem