(1) Udvælgelsesprocedure
I år udnævnte Danmarks Radio (DR) produceren Cutfather til at være eneansvarlig for at udpege de 10 sange, som skulle deltage i MGP-finalen. Frygten for, at hans valg vil være for ensidigt, viste sig at holde stik, idet årets MGP-sange var blottet for diversitet, originalitet og nytænkning. Derfor er jeg ret overbevist om, at uanset hvilken sang Danmark havde sendt til Stockholm i år, ville den ikke være kommet i finalen.
(2) Afstemningsprocedure
DR burde, ligesom det er tilfældet i det Internationale Melodi Grand Prix, tillade fagjuryerne også at stemme i finalerunden i stedet for at overlade det 100 procent til seernes gunst. Dermed sikrer man sig i et vist omfang, at der ved vurderingen af sangene ikke kun bliver fokuseret på artisternes udseende, charme og/eller sceneshow, men også på musikkens kvalitet.
(3) Boyband
Det kan godt være, at boybands var et stort hit i 80'erne og i 90'erne, men i dag skal et boyband være lavet af et særlig stof og kunne noget ekstraordinært for at formå at slå igennem hos et bredere publikum og ikke blot hos teenagepiger og bøsser.
(4) Boyband igen
Man kan kalde det modigt, men jeg vil kalde det mindre begavet og uigennemtænkt, at Danmark for andet år i træk sender et boyband af sted til det Internationale Melodi Grand Prix velvidende, at man floppede stort sidste år. Det kan man selvfølgelig ikke klandre DR for, men snarere den danske befolkning.
(5) Sang
Soldier of Love var simpelthen en alt for anonym sang, blottet for originalitet, energi og genkendelighed, til at kunne have en jordisk chance for at efterlade et nævneværdigt indtryk hos juryerne og seerne.
(6) Koreografi
Lighthouse X's koreografi var for forudsigelig og kedelig. Mørkt tøj, ligegyldige primitive dansetrin og selvlysende mikrofoner er set mange gange før. Der manglede saft og kraft i Danmarks sceneshow, hvis man overhovedet kan kalde Lighthouse X's optræden for et show.
(7) Promovering
Det er et problem, når Danmarks repræsentant, allerede inden forberedelserne til det Internationale Melodi Grand Prix for alvor begynder, melder ud, at man ikke prioriteter konkurrencen særlig højt, og at man ikke har tid eller lyst til at promovere sangen ude i Europa. Det er amatøragtigt. Hvis man virkelig vil gøre sig forhåbninger om at gøre sig nogenlunde bemærket i det Internationale Melodi Grand Prix og opnå et acceptabelt resultat, er PR den vigtigste del af forberedelserne.