De medvirkende i trekantsdramaet (B)Romance der aldrig rigtig blev dramatisk. , Foto Kasper Beknes

Borte var (B)romancen 

Af Per Lundsgaard 18. oktober 2017

Det er nærmest falsk varebetegnelse at kalde den nye musical på Sceneriet under Det Ny Teater for (B)Romance – for den handler hverken om det ene eller det andet. Faktisk handler den slet ikke om noget. 

Titel: 
(B)Romance

Teater: 
OFF Det Ny 
Sceneriet under Det Ny Teater

Spilleperiode: 
*Frem til 28. oktober 

Der er mange grunde til at denne nye musical kikser så fatalt som den gør. En af de helt store er manuskriptet. Jeg har sjældent hørt en så banal, uvedkommende og ligegyldig tekst. Der er absolut ikke skyggen af en grund til at fortælle historien. De to hovedpersoner har ingen personlighed, og man får ikke fornemmelsen af at deres forhold er af særlig speciel karakter, selvom teksten postulerer det.

Iscenesættelsen hjælper heller ikke historien eller de medvirkende. Stift og utroværdigt er det. Morten Hemmingsen spiller og lyder som en Morten Koch film fra 50'erne, og Johannes Nymark prøver uden held at tvinge nogle følelser og udbrud frem i sin karakter. Kun Selena Muñoz – som kvinden i mellem de to herrer – har en nerve, dybde og forførende farlig seksualitet på scenen, men det ender med at stå i skarp kontrast til resten: Det udstiller mere hvor hul forestillingen er - istedet for at underbygge den.

Vi begynder og ender på et plejehjem hvor de to tidligere bedste venner Frederik og William sidder og ikke kan kende hinanden – de er i øvrigt sat til at spille gamle så banalt i gang og stemme som var vi til dårlig sommerrevy. En smuk sygeplejerske fanger deres opmærksomhed, og så oprulles deres historie. Den er skam dramatisk nok – med forelskelse i den samme kvinde, utroskab og død – men den efterlader os fuldstændig kolde i salen, fordi det hele er så glat og uelegant fortalt og spillet. 

Musikken af Christian Berg prøver at pumpe følelser ind i historien: Med flotte orkestreringer og klare klange giver den en fornemmelse af at med en bedre tekst kunne det godt tænkes at Christian Berg ville få skabt et mere helstøbt partitur. Det er befriende dejligt at høre danske musicaltoner der ligger så langt fra Peter Spies, Sebastian og diverse efterskolelærere som tilfældet er her. Vi er mere ovre i Tom Kitt (Next to Normal, Nørrebro Teater) og John Buchanan (Esaura, Fredericia Teater) – en moderne flydende musicallyd med reference til genrens pågående showstil og til den danske revyvise. Man kan håbe på at Christian Berg får mulighed for at arbejde med bedre tekster i fremtiden. 

Det er brandærgerligt at resultatet ikke er bedre – at man ikke har mere på hjerte – når man nu indbyder til dansk undergrundsmusical.

Hvis jeg var teaterdirektør havde jeg sendt den til omskrivning!

Tjek os ud

Nyheder

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr