Simon Matthew er den pulserende drivkraft i teaterudgaven af bøsse-romanen Techno der spiller på Never Mind., Foto Anna Marín Schram
Teaterudgaven af romanen Techno er ikke et pirrende peep-show – nærmere en brutal, voldsom og smuk forestilling som Simon Matthew stort set er alene om at formidle til os.
Titel:
Frådseri
efter romanen Techno
Teater:
Republique
på Never Mind
Spilleperiode:
17. - 27. januar 2018
Ikke fordi Simon Matthew ikke er erotisk pirrende at se på sådan som han render rundt med spændstig krop og kortklippet hår, men fordi teksten og præmissen er en hudflettende ærlig beskrivelse af en ung mand der afsøger sine grænser og for en stund nærmest mister sig selv i sit begær og altoverskyggende kærlighed til en anden angiveligt lidt ældre mand der lever et liv på tecno- og sexklubber.
Hårdt og pumpende er ikke kun musikken men også de sex-orgier som den unge mand kaster sig ud i. Han er – som han selv på et tidspunkt siger – omringet af pikke.
Fra fisting til offentlig sex i Ørstedparken kommer vi godt rundt i den mørkere og mere hårdtslående del af den Københavnske homo-miljø, fyldt med stoffer og sexlegetøj. Jo længere hovedpersonen kommer ind i miljøet, jo sværere er det at finde ud igen – hvis det man søger er den store kærlighed.
Hvor går grænsen mellem afstraffende sexlege og voldtægt – og hvad sker der med kroppen jo flere ekstremer man udsætter den for?
Baseret på den prisvindende roman Techno af Niels Henning Falk Jensby, forsøger forestillingen ikke at komme med endegyldige svar: Den viser for os et hændelsesforløb som vi selv kan danne vores konklusioner ud fra.
Det lykkes formidabelt godt fordi Simon Matthew er så ægte – både som frådsende sexnarkoman og på afvænning. Det hele sker til et pumpende soundtrack leveret af dj Natal Zaks – og effektiv brug af lys.
Never Mind lægger autentisk scene til forestillingen der har været i sikre hænder hos instruktøren Sargon Oshana. En skelsættende og vigtig forestilling om at turde stå ved sig selv, sige fra og vende tilbage til det liv man længes efter – og også et skræmmende skarpt portræt af en væsentlig del af den københavnske homo-verden.