Nathan Meister og Joe Young er begge meget troværdige i det stærke og intense krigsdrama The Cheyenne are Coming på Teatret ved Sorte Hest. , Foto Aleksandar S. Mastilo

I krigens midte

Af Per Lundsgaard 15. november 2020

Why Not Theatre Company er igen rykket ind på Teatret ved Sorte Hest og denne gang er det med en verdenspremiere på et vellykket krigsdrama fra fremtiden. 

Titel: The Cheyenne are Leaving

Teater. Why Not Theatre Company på Teatret ved Sorte Hest

 

Spilleperiode: 13. november - 5. december

 

Vi befinder os en stykke ude i fremtiden i den nye forestilling The Cheyenne are Leaving på Teatret ved Sorte Hest med Why Not Theatre Company. En fremtid hvor verden er i krig, og menneskeracer bliver opdelt i zoner, nogle for helt at blive udryddet. Vi er i en barrikaderet lejlighed hos forfatteren Noel, der ikke har haft social omgang med andre i lange tider, han er i gang med at indtale et kassettebånd til kvinden Dolores, som er en nær ven - eller har hun måske været en kæreste? Pludselig banker det på døren af en ung mand - der siger at han er sendt af Dolores. Han har løbet langt i fare for kugler og bomber, og han har let til angstanfald. I løbet af den aften forestillingen foregår kommer vi tættere ind på de to mænd og den forbindelse der findes i dem, men krigsverden kommer faretruende tæt på.

Det er et intenst og spændningsfyldt drama at den dansk-serbiske dramatiker har skrevet. Der er masser af gyldne sproglige øjeblikke, og kloge betragtninger om en splittet verden, og at være i centrum af en konflikt, og hvad man skal tro på, samt en uhyggelig nærværende følelse af isolation. 

Teksten bliver også spillet med den rette forståelse for at skabe en balance mellem det dramtiske og humoren. For den underfundige, underspillede, tørre humor er en vigtig del af forestillingen, og den gør handlingen endnu mere hjertegribende. 

Nathan Meister spiller den ældre livskloge - men også livstrætte forfatter Noel med en værdig ro men også med en stærk vilje, temperament og kærlighed. Joe Young er den unge ivrige og rastløse mand på evig flugt, og man fornemmer en smerte fra et traumatisk liv og opvækst, men også en vilje til at overleve. 

Nina Larissa Bassett har iscenesat præcist og detaljeret, og har ladet følelserne få den plads de skulle have uden at tage over for teksten. Peter Rasmussen har ikke blot skabt en aldeles virkelighedstro scenografi af den halvtomme lejlighed handlingen foregår i, men også skabt en aldeles effektiv lydkulisse der skaber den rette følelse af at have krigen ulmende lige uden for vinduerne. 

Det er en ganske gribende teateraften på Sorte Hest, om en fremtid der måske ikke er helt fjern.

Tjek os ud

Andet

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

”Barberen i Sevilla” voldtages på Operaen

Endnu et mesterværk bliver ændret forfra og bagfra i et tvivlsomt forsøg på at nå de brede masser, når Martin ...

8. feb
Korpset hos den Kongelige Ballet leverer en flot Blomstervals i en ellers søvnig udgave af klassikeren Tornerose.

Søvnig Tornerose

Den Kongelige Ballet har haft repremiere på Christopher Wheeldons ikke synderligt vellykkede udgave af klassis...

2. feb
Operaen er igen ramme om en flot Kapelkoncert.

Endnu en kapelkoncert, endnu en succes

Det Kongelige Kapel fik besøg af to engelske gæster, der sammen med kapellet optrådte med østrigsk musik. De...

1. feb
 Angelina Jolie som Maria Callas

Misvisende Callas-fantasi er guf for fetichister

Instruktør Pablo Larraín og forfatter Steven Knight, der også samarbejdede om filmen ”Spencer” fra 2021, der h...

31. jan