Foto SF Studios

I ’Bullet Train’ er man altid på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt

Af Kåre Lund Rasmussen 4. august 2022

’Bullet Train’ forener eksistentialisme og action i en skøn blanding af japansk gakkethed, amerikansk humor og et voluminøst budget til special effects og stunts. I modsætning til lejemorderen Ladybird, spillet af Brad Pitt, føler man sig i biografen på det helt rigtige sted på det helt rigtige tidspunkt.

Bullet Train, der er instrueret af David Leitch, er den type actionfilm, som ligesom postmoderne klassikere som Pulp Fiction (1994) og Fight Club (1999) udfordrer grænserne for genrens klichéfyldte replikker og stringente fortællestil. Filmen varer 126 minutter og har premiere den 4. august i biografer over hele landet.

Filmen handler om lejemorderen Ladybird, på dansk Mariehøne, der tilsyneladende er blevet forsynet med en så uheldig skæbne, at han nu satser på en nem og fredelig opgave: Tag til Tokyo, stå på det japanske hurtigtog, find en sølvfarvet mappe, og stå af på førstkommende station. Men, som allerede antydet, vil hans skæbne det anderledes, og hurtigt befinder han sig på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt: Blandt lejemordere med sammenflettede opgaver – inklusive Ladybirds – på verdens hurtigste tog, der kun opholder sig ét minut på hver station.

”Enten styrer du din skæbne, eller også styrer skæbnen dig”

Bullet Train er en eksistentiel kamp for overlevelse – dræb, eller bliv dræbt. I vekselvirkningen mellem gakkede indslag fra japansk populærkultur som japansk anime-tegnefilm og amerikansk slapstick-humor med karikeret brutal vold udforsker Ladybird ikke bare sin egen skæbne, men tvinges til at forholde sig til andres. Heriblandt de to flashy lejemorderes med de absurde navne Mandarin og Citron, formidabelt spillet af Aaron Taylor-Johnson og Brian Tyree Henry, som ligesom Ladybird havde forventet sig en stille og rolig togtur, men som vikles ind i det ene slagsmål efter det andet.

Bullet Train kan virke simpel og blot underholdende, men det, der gør, at den løfter sig lidt fra andre actionfilm, er Leitchs arbejde med at gøre stuntscene knivskarpe, mens tegnefilmsagtige rekvisitter flyver om ørerne, og det japanske højhastighedstog ’Shinkansen’ suser gennem det japanske landområde mellem Tokyo og Kyoto. At Leitch selv er stuntman, og endda har fungeret som Brad Pitts stuntman i fx Fight Club, er muligvis forklaringen på de udsøgte voldsscener, men nok også, at der er drysset lige rigeligt nok af dem udover de 126 minutter. Det bliver en anelse for trivielt med kamp efter kamp. Dog skal der stadig lyde en varm anbefaling herfra.

Se trailer her

 

Tjek os ud

Film

Annonce

Tag på rejsemesse og få inspiration 

2022 var året, hvor vi næsten havde lagt coronaen bag os, og med en fifty-fifty fordeling på at nogle stadig h...

Vi har for længst lagt sommeren bag os, og det kan på sin vis være trist nok, men man siger ...

Hvor meget rejser du?

At komme væk fra hverdagens stress et par dage, søgen efter den første sol i foråret, eller den sidste sol i e...

Det er ved at være seks år siden, vi sidst spurgte jer læsere om jeres rejsevaner, og s&arin...

Det lykkedes at få skabt et fint dystopisk fremtidsbillede på Husets Teater, men der er ikke meget andet i forestillingen A Play.

Dystopisk tristesse

På Husets Teater har man lukket dørene op for et samarbejde med Dansehallerne og den koreografiske gruppe Inst...

23. nov

Harry Styles stråler som 'My Policeman' i et homofobisk Efterkrigseuropa  

Med VM i Qatar bliver vi for tiden mindet om vigtigheden af menneskets frihed og værdighed. Især når det ikke...

22. nov
Der er godt kan i skørterne i Miles Hoares friske koreografi til West Side Story på Operaen.

Musicalhit i Operaen

Det Kongelige Teater har sikret sig en succes med Thomas Bendixen og Miles Hoares moderne og flotte udgave af ...

19. nov
Det er i de store fælles shownumre at årets forestilling virkelig imponerer.

Julespas i højt humør

Årets Crazy Christmas Cabaret er en af de bedste i lang tid med især et forrygende hold af yngre spillere. 

16. nov