FotoLouise Schouw Teater

Højtideligt helte-epos

Af Per Lundsgaard 2. oktober 2020

Louise Schouw Teater er flyttet ind på Taastrup Teater og Musikhus, og det bliver fejret med premieren på det nyste stykke fra den produktive teaterchef, et flot helte-epos om sagnkongen Arthur og sværdet i stenen.

Titel: Sværdet i stenen

Teater: Louise Schouw Teater på Taastrup Teater og Musikhus

Spilleperiode: Frem til 2. november på turne rundt  i landet.

Vi er tilbage i en tid med troldmænd, drager og magiske sværd i familieforestillingen Sværdet i stenen på Louise Schouw Teater. Det er forestillingen om den unge Arthur der trækker sværdet Excalibur op af den sten det har stået fast i gennem mange år, og som ingen hidtil har kunnet trække op.

Den heldige vinder af konkurrencen får titlen som konge, og bliver gift med den skønne Guinevere. Udsigten til det får alle riddere i landet til at prøve at få hevet stenen op af sværdet. Inklusive Arthurs fosterbror Ridder Kaj, der konstant hundser rundt med Arthur. Dertil kommer den store troldmand Merlin og den onde fe Morgan le Fey der begge har deres egen dagsorden i kampen om Arthur og sværdet i stenen.

Det lyder som en forestilling man kunne se på Eventyrteatret - og det er da også Gunvor Reynberg der har skrevet manuskriptet - hun har stået bag mange af Eventyrteatrets forestillinger i gennem tiderne og skrev for 10 år siden en forestilling til dem der netop omhandlede Sværdet i stenen. Det er også forestillingens anke - at det til tider får lidt for meget en snert af Eventyrteatret, som der jo ikke er noget galt med hvis man er Eventyrteatret. Det skyldes måske også Sigurd Barrets meget naive men iørefaldende sange - som ikke alle medvirkende kan synge lige rent. Mens vi er ved det mindre gode i forestillingen, var der også et utrolig dårligt lydmiks i Taastrup Teater denne aften. Det indspillede orkester lød som om at de sad i en dåse, og der var mere diskant end godt var på skuespillernes mikrofoner, lidt skratten kunne vi heller ikke undgå - det var ikke helt rart at høre på.

Til gengæld spilles der utroligt friskt og sødt af Asbjørn Agger som Arthur og Marianne Bøgelund som Guinevere - især er det herligt når Guinevere klæder sig ud som drengen Glenn. Lisbeth Kjærulff løfter næsten som den eneste sangene op på det niveau de skal være og Morten Bo Kock får aftenens højeste bifald som den selvglade Ridder Kaj i skønt diskonummer koreograferet af Rebekka Lund.

Niels Secher har skabt en meget velfungerende og flot scenografi der emmer af fortidens England - med en særligt imponerende tilhørende drage. 

Louise Schouw har iscenesat i en flot højtidelig fortællestil der passer godt til emnet, men der er også plads til en herlig humor som både børn og voksne kan more sig over. Gunvor Reynberg har studeret Arthur-myten godt og fået meget med i sit manuskript, bl.a. både Kong Uther og Damen i søen - der henfører til hele Avalon-myten, men har også fået indført en moderne vinkel og en smuk morale om at tilgive sine fjender.  

Det er en flot forestilling, der imponerer trods kun fire medvirkende, og med sange man hurtigt kan nynne med på.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Tivolis bedste burger!

Findes der noget bedre end en rigtig juicy burger, en burger hvor du med en mundfuld kan smage lidt af det hel...

Tivoli slår sig op som byens største spisested, og det er ganske rigtigt. I Tivoli er der noget f...

Kan man tage cremen ud af Nimb?

For efterhånden en del år siden fik Nimb en “mor” i form at Fru Nimb, og nu har de fået en “baby”, en lille a...

Nimb er efterhånden kendt som et af Københavns mest luksuriøse steder – til events, ...

Tre af de medvirkende dansere i Black Box Dance Companys nye forestilling PUNK - a rebel never dies.

Oprør fra de unge

I am too drunk to fuck råber den ene kvindelige danser i forestillingen PUNK - a rebel never dies der lige nu ...

19. nov
Operaen Intet på Det Kongelige Teater er primært for og med de unge - men vi andre kan også godt kigge med.

Farlig ungdomsleg 

Den Kongelige Opera har sat en ung opera på programmet der også henvender sig til de unge - og den er yderst v...

15. nov
Nathan Meister og Joe Young er begge meget troværdige i det stærke og intense krigsdrama The Cheyenne are Coming på Teatret ved Sorte Hest.

I krigens midte

Why Not Theatre Company er igen rykket ind på Teatret ved Sorte Hest og denne gang er det med en verdenspremie...

15. nov
Det er sangkraft der går lige i hjertet når Andrea Lykke Oehlenschlæger åbner munden i musicalen The Bodyguard.

Sangkraft lige i hjertet

Langkjær Entertainment og Live Nation har sendt den danske sceneudgave af The Bodyguard rundt i landet inden d...

13. nov