Der er godt gang i dramatiske historier på Mungo Park i forestillingen Spejlmanden., Foto Mikkel Russel

Fortællingens magt

Af Per Lundsgaard 6. oktober 2020

På Mungo Park holder man et spejl op for publikum og vores trang til at vælge de gode historier kontra sandheden.  

Titel: Spejlmanden

Teater: Mungo Park

Spilleperiode: 6. oktober - 26. november

Viktor Tjernelds tager udgangspunkt i en virkelig historie - og en god en af slagsen, en af dem vi elsker at høre. Den unge tyske stjernejournalist Claas Relotius har masser af succes. Han vinder de mest prestigefyldte priser for sin journalistik år efter år, og han er ansat på det anerkendte tyske magasin Der Spiegel. Han skriver empatisk og følelsesfuldt om bl.a. Gladys, der mistede sin datter og barnebarn under et skuddrama, og nu tager rundt som henrettelsesturist på de amerikanske dødsgange med biblen i hånden, eller den selvudnævnte amerikanske grænsevagt der beskytter sit land mod immigranter fra Mexico. 

Det viser sig da Claas skal samarbejde med en anden journalist, den spanskfødte Juan Moreno omkring netop historien omkring grænsen mellem Mexico og USA, at der er huller i historien, det medfører et større detektiv-arbejde fra Juan Morenos side, og beviserne mod Claas væltede frem. Størstedelen af de mange artikler var opdigtede historier. En kæmpeskandale for Der Spiegel - og for journalistikken som helhed. For at det blevet den spektakulære historie der skaffer læserne og bliver til sandheden - modsat den virkelige sandhed der måske ikke er så spektakulær.

Menensket har altid været optaget af gode historier - det har bl.a. kommet religionerne til gavn gennem tiderne - og hvis man så formår at fortælle dem levende og spændende med masser af detaljer så er er vi mere inklineret til at tro på den. 

Så sandheden er sekundær, fortællingen er det vigtigste, og fordi Claas Relotius skrev så gode historier var der ingen der satte spørgsmåltegn ved dem. 

Det er et overrumplende godt manuskript Viktor Tjerndel har skrevet, og det overrasker, forarger og fascinerer sit publikum. Det skyldes både Viktor Tjerndels egen sicenesættelse men så sandelig også Zaki Nobel Mehabil, Nana Morks og Sara Fanta Traore intense og umiddelbare spil på scenen.

Det er et dybt tankevækkende stykke der rammer lige ned i en tid hvor alle medier, både de informerende og de sociale, råber på vores opmærksomhed.

Imponerende godt teater til tiden endnu engang på Mungo Park!

Tjek os ud

Teater

Annonce

Tivolis bedste burger!

Findes der noget bedre end en rigtig juicy burger, en burger hvor du med en mundfuld kan smage lidt af det hel...

Tivoli slår sig op som byens største spisested, og det er ganske rigtigt. I Tivoli er der noget f...

Kan man tage cremen ud af Nimb?

For efterhånden en del år siden fik Nimb en “mor” i form at Fru Nimb, og nu har de fået en “baby”, en lille a...

Nimb er efterhånden kendt som et af Københavns mest luksuriøse steder – til events, ...

Tre af de medvirkende dansere i Black Box Dance Companys nye forestilling PUNK - a rebel never dies.

Oprør fra de unge

I am too drunk to fuck råber den ene kvindelige danser i forestillingen PUNK - a rebel never dies der lige nu ...

19. nov
Operaen Intet på Det Kongelige Teater er primært for og med de unge - men vi andre kan også godt kigge med.

Farlig ungdomsleg 

Den Kongelige Opera har sat en ung opera på programmet der også henvender sig til de unge - og den er yderst v...

15. nov
Nathan Meister og Joe Young er begge meget troværdige i det stærke og intense krigsdrama The Cheyenne are Coming på Teatret ved Sorte Hest.

I krigens midte

Why Not Theatre Company er igen rykket ind på Teatret ved Sorte Hest og denne gang er det med en verdenspremie...

15. nov
Det er sangkraft der går lige i hjertet når Andrea Lykke Oehlenschlæger åbner munden i musicalen The Bodyguard.

Sangkraft lige i hjertet

Langkjær Entertainment og Live Nation har sendt den danske sceneudgave af The Bodyguard rundt i landet inden d...

13. nov