Et indsamlingsshow for Afrika går galt og vi kommer på afveje i Afrika i forestillingen hvem er det der banker med Det Olske Orkester. , Foto Det Olske Orkester

Racismens og griskhedens show

Af Per Lundsgaard 11. november 2020

Teatergruppen Det Olske Orkester præsenterer på Forsøgsstationen på Vesterbro deres sidste forestilling i trilogien om det danske selvhad.

Titel: Hvem er det der banker

Teater. Det Olske Orkester på Forsøgsstationen, Vesterbro

Spilleperiode: 9 - 21. november

Jeg så forestillingen Sukker tilbage i 2018, fik ikke set den efterfølgende Salt, men har nu set den sidste forestilling i trilogien der hedder Hvem er det der banker, og man kan sagtens tage ind og se forestillingen uden at have set de øvrige. 

I denne forestilling er vi i nutiden, og en ung kvindes soveværelse bliver invaderet af et TV-hold der har gang i Det Store Danske Indsamlingsshow for børn i Afrika. Den unge kvinde er hovedpersonen i et live TV-spil der kan indtjene seks millioner kroner til Afrikas børn, hvis det lykkedes hende at finde Afrikas hvide stjerne. Der går dog virus i det realistiske spil, for kræfter forsøger at afdække sandheden om det store indsamlingshow, der for hver gang der gives en krone betyder syv kroner tilbage til Danmark i bl.a. en uendelig afbetaling af gæld. 

Det er stærkt og til tider provokerende teater, men der er ofte en satirisk glimt i øjet, men plat bliver det aldrig, konstant ulmer alvoren og det brændende ønske om at oplyse publikum om de uretfærdigheder der finder sted. Godt set er det også at tage udgangspunkt i de indsamlingsshow på TV der bliver mere og mere uudholdelige at se på. 

Man kan være enig eller uenig i forestillingens påstande, men de leveres overbevisende og gennemtænkt. I forhold til Sukker synes denne forestilling en smule mere fragmenteret - vi springer da også gevaldigt tilbage i tiden under forestillingen - på den måde samler den også de to forrige stykkers handlinger i en slags opsummerende handling, men man får alligevel en helstøbt aften ud af det, uden nødvendigvis at have kendskab til de to første forestillinger i trilogien. 

Det er Lotte Faarup der får samlet trådene i en flot scenografi hvor iscenesættelsen får udnyttet hele scenegulvet. Det er stadig hurtige skitser af karakterer vi får, men de er mere skarpskårne end hvad tilfældet var i den første forestilling. 

En insisterende samfundsrevser af en forestilling man ikke går uberørt fra.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr