Det er når danserne kommer i forgrunden at forestillingen LIGHT - Bach dances lever i sin fortælling om døden., Foto Camilla Winther

Dans med døden

Af Per Lundsgaard 10. maj 2021

Bach dances på Operaen er et langt stykke af vejen uden dans - men når så Hofesh Shechters dansere endelig folder sig ud sker der magi i den ellers mørke og deprimerende stille forestilling. 

Titel: LIGHT - Bach Dances

Teater: Det Kongelige Teater, Operaen Store Scene

Spilleperiode: 8. - 15. maj

Dansen fra mørke til lys i døden, kan kort opsummere forestillingen LIGHT - Bach dances der lige nu spiller på Operaens Store Scene. Det er en forestilling der tager sit udgangspunkt i en række vidneudsagn fra terminale patienter - d.v.s. mennesker der har en uhelbredelig dødelig sygdom. Disse vidneudsagn er så sat op mod Bachs kirkemusik, der også drejer sig om emnet fra liv til død. 

Det kan lyde som en tung aften, og man skal også lige igennem en meget stillestående første-del, hvor man tænker på om Hofesh Shechters dansekompagni overhovedet kommer til at tage et trin til Bachs smukke guddommelige musik - men så træder danserne heldigvis i forgrunden og giver forestillingen den kant af skønhed der gør at man ikke bliver mættet af det tragiske som jo naturligvis præger de tekster vi hører.

Heldigvis har man også valgt ikke at lade skuespillere indtale de forskellige vidnesbyrder, men det er de interviewede selv der taler, og det giver en hjerteskærende dimension til forestillingen, og også en til tider nærmest munter og livsglad tone, der gør at hele forestillingens tematik rammer endnu dybere. 

I en forestilling der bærer navnet LIGHt er der utrolig mørkt i Hofesh Shechter og John Fulljames iscenesættelse, det smukke lys kommer musikalsk fra Lars Ulrik Mortensen og Concerto Copenhagen der spiller Bachs musik som gjaldt det livet selv, og det gør det jo også i denne forestilling. 

En håndfuld sangere giver Bachs sange en sikker fortolkning og sammen med Hofesh Shechters dansere giver de Bachs musik det liv, som vidnerne kæmper for og taler om, men også et håb om en smuk død og gensynet med dem man har mistet. 

Det blev til en sjælfuld aften i Operaen der var opløftende trods det dystre emne. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen.

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom ...

24. mar
Forestillingn 2:22 på NørregadeTeatret er et rigtig godt teatergys om spøgelser.

Sikkert teatergys

NørregadeTeatret har sammen med Sjællands Teater taget en ikke ofte spillet teatergenre i Danmark op,nemlig te...

18. mar
Der er masser af spas i opesætningen af Ariadne på Naxos på Operaen, men det trætter i længden.

Smuk sang og forvirring

Ariadne på Naxos er fuld af den skønneste musik fra Richard Strauss, som bliver flot formidlet på Operaen i en...

16. mar
Askepot med Lions Musical er et flot show.

Musikken redder Askepot

Den nye musicaludgave af eventyret om Askepot er et flot show i Tivolis Koncertsal – med masser af god musik s...

9. mar