Benched med Uppercut Danseteater blev aftenens bedste værk i årets udgave af Copenhagen Summer Dance., Foto Raphael Frisenvænge Solholm

Flot udendørs danseaften

Af Per Lundsgaard 23. juli 2021

Årets udgave af Copenhagen Summer Dance på Ofelia Beach er i corona året blevet mere dansk end den plejer. Det er lokale Københavnske koreografer og kompagnier der er på programmet.

Titel: Copenhagen Summer Dance

Teater: Ofelia Beach

Spilleperiode: 22. - 25. juli 

Københavns dansemiljø er på programmet ved Copenhagen Summer Dance på Ofelia Beach med Dansk Danseteater som værter. Normalt ville man have indbudt udenlandske kompagnier, men i dette corona år har man vendt blikket mod det lokale. Og det kan man i den grad sagtens være bekendt. 

Første indslag er Uppercut Danseindslag med et nyt værk koreograferet af dygtige Stephanie Thomasen med titlen Benched. På en stor lang bænk på scenen kæmper de fem dansere om en plads, med stor humor, indlevelse og geniale indfald. Koreografien og de medvirkende smelter lynhurtigt sammen til en, og vælter publikum begejstret bagover. 

Efter denne fantastiske start kommer Maria Kochetkova og Sebastian Kloborg på scenen i sidstnævntes koreografi Once I Had Love, som viser hvilken formidabel danser Maria Kochetkova er, og hvilken god partner Sebastian Kloborg er for hende.

Aftenens finale er værterne selv, nemlig Dansk Danseteater i chefen Pontus Lidbergs koreografi A Summer Dance. Den refererer fint til de brølende tyvere, og starter med festlig udgave af Benny Goodmans Sing Sing Sing, som dog er fra 1937 og ikke 1920'erne, hvor den elektroniske duo Den Sorte Skole ankommer sejlende i båd. Musikken swinger videre i gode moderne toner og beats, men koreografien kan ikke rigtig holde trit, og bliver vel meget gentagene og triviel. Selvom danserne giver den det liv de kan forbliver A Summer Dance en koreografisk bagatel, der nok taget et afsæt i en mørk corona-tid hvor vi forstår symbolikken i de konstant faldende dansere i armene på hinanden, og den ensomme dans med stolene i mangel af menneskeligt selskab i en isolationsperiode, så formår værket aldrig rigtig at gribe eller fornødne publikum, som Stephanie Thomasen kunne med lidt den samme symbolik i aftenens første værk, som forblev det bedste.

Men det var stadig en flot danset aften hele vejen i gennem, der gav et tiltrængt skud af samvær omkring dans for et stort publikum. Det har været savnet, og hvor vi glæder os til at opleve endnu mere af det i fremtiden!

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr