Der skal mere til end charme fra de to mandlige skuespillere i Romeo og Julie, og det får vi ikke rigtigt på Kronborg. , Foto Hamletscenen
Shakespearefestivalen på Kronborg har besøg af to unge velklædte herrer der fremfører Romeo og Julie med sidespring - ikke helt vellykket og underligt ufærdigt.
Titel: Romeo og Julie
Teater: Hamletscenen på Kronborg
Spilleperiode: 30. og 31. julie - forestillingen tager på turne viedre rundt i Europa.
To unge mandlige skuespillere norske Christian Hestø og polske Piotr Misztela indtager den store scene ved voldgraven foran Kronborg for at spille og fortælle os historien om Romeo og Julie - en af Shakespeares mest berømte tragedier, og derfor umiddelbart velvalgt til denne årlige Shakespearefestival på Hamlets eget slot i det Nordsjællandske.
Idéen er sjov nok, at to mænd fortæller historien og spiller de forskellige roller - og der drages tråde og referencer til ulykkelige kærlighedstragedier i nutiden - grundet at kærligheden mellem to af samme køn er forbundet med dødsstraf i mange lande - og forbudt i endnu flere, eller grundet religion, æresdrab, undertrykkelse, racisme.
Dog opdager man hurtigt den lille forestillings problemer - trods de to skuespilleres umiddelbare charme. Den konstante rettelse af Piotr Misztelas udtalelse af ordene på engelsk trætter hurtigt, og de forskellige sidespring til historien virker påklistrede og ufærdige, så overgangen tilbage til Shakespeares fortælling bliver klodset mere end glidende, men værst af alt så er Shakespeares tekst rodet fortalt - og med fejl. Bl.a. fortælles der i starten at når Romeo og Julie mødes - ved Julie allerede at Romeo har dræbt Tybalt????? Men senere får vi alligevel fortællingen om Romeo der dræber Tybalt på det rigtige sted i historien, og den oprindelige tekst bliver temmelig udramatisk fremført, og flere steder virker scenerne ufærdige og uprøvede.
Med al den snak om at kærlighed er smukt ligemeget mellem hvem, så er det underligt at de to mænd ikke kan få hinanden til at kysse - da vi er nået til det punkt i historien, jeg hørte også nogle kvindelige tilskuere på vej ud af teatret tale om "mansplaining" og de fandt forestillingen direkte fornærmede at overvære. Jeg tror at man i ivren efter at provokere og virke relevante har ramt forkert visse steder, og Romeo og Julies tragedie følte vi ikke meget af.