Der er fuld knald på farver og gakkede løjer i Den Kongelige Operas nye udgave af Rossinis Askepot., Foto Henrik Stenberg

Flot operakomik i Askepot

Af Per Lundsgaard 15. september 2022

Rossinis festlige og sprudlende opera Askepot gik forrygende over scenen i Operaen med et meget veloplagt sangerhold på scenen og ditto orkester i graven. 

Titel: Askepot

Teater: Det Kongelige Teater, Operaen Store Scene

Spilleperiode: 11. september - 26. oktober

Rossinis udgave af Askepot fra 1817 har ingen tabt sko, eller en ond stedmor - hvad den til gengæld har er sprudlende god musik og en grovkornet komik som Stefan Herheim, der er instruktør på denne nye udgave, har taget til sig og skruet til tordnede succes i en endnu vildere og galere iscenesættelse end den tidligere der var iscenesat af tjekkiske David Radok tilbage i 2004. I mellemtiden har vi haft Den Jyske Opera forbi med en uforglemmelig opsætning for nogle år siden - og nu er der så endelig en ny version på Operaen af Rossinis veloplagte udgave af den berømte historie.

Marketingsafdelingen på Det Kongelige Teater er dog ikke helt klar over hvilken forestilling de gør reklame for, da plakaten viser den berømte sko - der er ingen sko hos Rossini, i stedet giver Askepot sin Prins et armbånd for at give ham en ledetråd i vejen efter den lykkelige kærlighed. 

Hvis man skal starte med ankerne så er forestillingen iscenesæt uden noget egentlig hjerteligt bankende hjerte hos hovedfiguren. Aftenens Askepot - eller Angelina som hun hedder hos Rossini - er sat til at være en moderne rengøringskone der pludselig kommer ind i historien, derfor føles hun mere udenfor end godt er, og kan grænse til det lift irriterende i det noget frigjorte spil, men sødme og kraft har Josy Santos til gengæld på stemmen. Der bliver også pjattet mere end godt er, og anden akten taber pusten da løjerne begynder at trætte som aftenen bliver længere og længere, og de samme idéer synes at gå i ring. 

Men ser man bort fra det er det en festlig aften - der med stor glad energi fra scenen tager publikum gennem en lattertur som var man til farce. 

Musikalsk er det i bedste klasse hos dirigenten Steven Moore der også selv kommer med i forestillingen til stor overraskelse og morskab i salen. Der er tempo over musikken, og det klæder den gakkede iscenesættelse, der er i en flot scenografi af Stefan Herheim selv i samarbejde med Daniel Unger. En koreograf ville dog have gjort lykke  i flere scener - men som oftest er den post sparet væk eller ikke syntes vigtigt af det kunstneriske hold.

Matteo Macchioni er en nuttet prins, Tomi Punkeri er en frisk Kammertjener der forklæder sig som prins og han har mere smæld i stemmen end sin arbejdsgiver, Clara Cecilie Thomsen og Kari Dahl Nielsen kæmper med morskaben som de to stedsøstre men især Kari Dahl Nielsen bliver varmet op undervejs. Miklós Sebestyén er i fuld vigør som den onde stedfar, og forvirrende nok også som Rossini selv - der dukker op sammen med hele herrekoret der også er klædt ens på som Rossini. I følge programmet fordi Rossini gentog fra sig selv i gennem sin karriere - og også i partituret til Askepot - her blev jeg lidt træt.

Det er en velklingende Askepot - og også en festlig og sjov iscenesættelse - jeg kunne dog høre at langt de fleste publikummer morede sig en del mere end jeg gjorde, men der kan jo også have været mange inviterede fra egne rækker denne premiereaften. 

 

 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen.

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom ...

24. mar
Forestillingn 2:22 på NørregadeTeatret er et rigtig godt teatergys om spøgelser.

Sikkert teatergys

NørregadeTeatret har sammen med Sjællands Teater taget en ikke ofte spillet teatergenre i Danmark op,nemlig te...

18. mar
Der er masser af spas i opesætningen af Ariadne på Naxos på Operaen, men det trætter i længden.

Smuk sang og forvirring

Ariadne på Naxos er fuld af den skønneste musik fra Richard Strauss, som bliver flot formidlet på Operaen i en...

16. mar
Askepot med Lions Musical er et flot show.

Musikken redder Askepot

Den nye musicaludgave af eventyret om Askepot er et flot show i Tivolis Koncertsal – med masser af god musik s...

9. mar