Alban Lendorf er forrygende god i årets Sommerballet på Bellevue Teatret., Foto Christina Hauschildt
Det var en blandet balletaften i årets sommerballet på Bellevue Teatret - og Alban Lendorf og Astrid Elbo fik taget til at lette.
Titel:
Sommerballet 2024
Teater:
Bellevue Teatret
Spilleperiode:
Frem til 14. august
Vi begynder aftenen med værket Castelo af Alessandro Sousa Pereira, der egentlig er brasiliansk, men er tidligere danser i Dansk Danseteater. Han har skabt balletten til det brasilianske statskompagni Balé Teatro Guaria som første gang nogensinde gæster Europa.
Det er et korps af meget ekspressive dansere, der viser en meget intens og pulserende koreografi til danske Andreas Bernitts hektiske musik, der ligesom koreografien har sine mere stille øjeblikke.
Det er en koreografi, der cirkler om mennesker, der prøver at få relationer med hinanden, men hele tiden søger noget andet. Der bliver vist imponerende styrke fra de udtryksfulde dansere, og til sidst fik man et glimt af unge dansere fra Central Musical Theatre School på Vesterbro.
Efter pausen var det den klassiske ballet, der stod på programmet. Først kom den svære Sorte Svane Pas de Deux fra Svanesøen, som blev danset sikkert af Emma Riis-Kofoed og Alban Lendorf, efterfulgt af den smukke Den Døende Svane danset følsomt af Wilma Giglio.
Så nåede vi frem til aftenens højdepunkt Roland Petits Le Jeune Homme et La Mort fra 1944. Et værk man ikke ser ofte på scenen, men det blev sublimt udført af Alban Lendorff som den unge mand og Astrid Elbo som døden. Som værk betragtet er det måske en smule bedaget, men når det danses med den kraft og sikkerhed som her, har det stadig en relevans.
Så alt i alt var det en ganske fin balletaften på det smukke Belelvue Teater, der heldigvis ser ud til at fortsætte traditionen med Sommerballet.