Der er knald på koncert-feelingen hos ensemblet i musicalen We Will Rock You os Lion Musicals., Foto Morten Rygaard

Rockende nonsens 

Af Per Lundsgaard 20. marts 2025

We Will Rock You bliver aldrig en god forestilling, men hos Lion Musicals i Tivoli får den en tiltrængt ironisk distance, og bliver vigtigst af alt sunget ganske fremragende. 

Titel:
We Will Rock You

Teater:
Lion Musicals

Spilleperiode:
Frem til 12. april i Tivolis Koncertsal, derefter turne til Aarhus, Esbjerg, Randers, Odense, Aalborg, Frederikshavn, Vejle og Holstebro frem til 8. juni

Ben Elton har aldrig rigtigt kunnet være det manuskript han kom op med til Queen-musicalen bekendt. Det er fuld af huller i plottet og platte ligegyldigheder. 

Til at starte med giver det ikke mening, at man hele forestillingen igennem taler om at finde den rigtige musik, da alt er cyber-genereret og ikke lavet af mennesker. Al den musik vi hører, og som bliver sunget - selv af de "onde", er rockende soulfuld musik af Queen - med masser af den "spade" som hovedpersonen ellers skal bruge det meste af forestillingen til at finde, og som det postuleres er forbudt. 

Der er ellers nok af pondus og vild desperation i Queens sange, noget som f.eks. Maurice Bejart flot udnyttede i sin Ballet for Life fra 1997 der omhandler AIDS-krisen. Men Ben Elton har slet ikke udnyttet, hvad sangene kan, og har også straight-washed Queens univers, som jo ellers især lever af deres queer frontfigur Freddie Mercury. 

I midten af historien i We Will Rock You er der nemlig en fuldstændig ligegyldig og kedelig dreng møder pige historie, og der er ikke skyggen af seksuel diversitet i historien, som vel bedst kan beskrives som dum. Men i denne udgave har Line Knutzon peppet den danske oversættelse og manuskriptet op, så det får en tiltrængt ironisk distance til materialet, og en god spand overdrivelse i Nikolaj Cederholms iscenesættelse, og så er det endnu engang lykkedes Benjamin La Cour at lave en fremragende velfungerende scenografi, der får tankerne hen i mod den rockkoncert vi alle hellere ville have haft med Queens sange. 

Man har givet hovedrollen til en ikke-uddannet skuespiller eller musicalperformer - og det kan diskuteres, om det giver mening i en tid hvor rigtig mange, der har gennemgået en uddannelse kæmper om at få job, og især fordi Thomas Bluhme er leverer en præstation, der er på det jævne sangmæssigt og under niveau spillemæssigt. Nanna Rossen lyser op som Scaramouche, og hun prøver at give rollen et stænk af selvstændighed, men ender med at måtte adlyde manuskriptet og blive underdanig sidekick til den mandlige hovedperson. 

Lea Thiim Harder er en fest som den magtfulde Killer Queen, og det samme er Jimmy Jørgensen som Buddy fra Vejle. Nis Pedersen, Laura Wildt og Carl-Christian Riestra lyser også op særligt vokalt i ensemblet, og Nellie Betehel Rainey har fået alle til at bevæge sig flot ens i koreografierne. 

We Will Rock You bliver i Tivoli en underholdende aften - hvor man heldigvis glædes så meget over det musikalske, at man hurtigt glemmer historien. 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

  Antique, My Number One

Eurovision 2005: Jubelår i Kyiv og græsk sejr med Helena Paparizou

Vi er nu nået til 2005 – året hvor Eurovision kunne fejre sit 50-års jubilæum. Det blev markeret med et farver...

12. maj
 Nocturne - secret garden

Eurovision 1995: En nordisk sejr med stilhedens kraft

Vi fortsætter vores rejse og lander i året 1995 – en tid, hvor Eurovision tog en mere kunstnerisk drejning med...

11. maj
 La det swinge

Eurovision 1985: Norsk triumf og Grand Prix-hygge i Göteborg

Vi er nået til 1985 i vores tidsrejse gennem Eurovisionens historie. Et år, hvor Norge for første gang smagte ...

10. maj
 Ding-A-Dong

Eurovision 1975: Sveriges debut som værtsland og starten på det pointsystem, vi kender i dag

Vi fortsætter vores rejse gennem Eurovisionens historie og gør nu stop ved året 1975. Det var året, hvor Sveri...

8. maj