Mette Maria Ahrenkiel i nærbillede i online-dramaet Safe Space på Future V., Foto Teater V

Pseudo-thriller i nyt teaterformat

Af Per Lundsgaard 15. juni 2020

Teater V i Valby har haft premiere på deres nye online scenerum Future V med den første forestilling Safe Space.

Titel 
Safe Space

Teater 
Future V på Teater V

Medvirkende 
Filippa Suenson, Lucia Vinde Dirchsen, Theresa Hedelund, mathias Bøgelund og Mette Maria Ahrenkiel

Iscenesættelse 
Pelle Koppel

 

Tiden er jo oplagt til at introducere en online teaterscene. Covid-19 har gjort at teatrene verden over har haft lukkede døre i flere måneder, og mange steder er det endnu usikkert om man kommer til at kunne åbne fuldt op før vi kommer til 2021. Så Teater V har set rigtigt med at skabe Future V som teatret kalder et Digiteater hvor der vises Digidramatik. Præmissen er at man køber billetter som til en "analog" teaterforestilling, og at skuespillerne optræder live foran publikum via zoom.

Åbningsforestillingen hedder Safe Space og er en slags pseudo-thriller om over revne familiebånd. Den 23-årige Ene har sin egen livestream hvor hun fortæller om sin dagligdag - men denne aften er det kun en håndfuld specielt indbudte der har mulighed for at følge dagens livestream - og smart nok føler vi os som publikum jo derfor særligt opmærksomme og velkomne. 

Ene har modtaget en brun konvolut indeholdende bl.a. et bånd med barnegråd - det viser sig at en af de indbudte til at se med, også har modtaget samme slags konvolut - og så ruller der sig en stalker-thriller sig ud lige for øjnene af os, som viser sig at være et tragisk familiedrama om brudte relationer og længslen efter at høre sammen med nogen.

Der spilles med intensitet af alle de medvirkende, og det nære format gør at man føler den spænding og angst der er hos de medvirkende hele vejen igennem. 

Onlineforestillingen ligger nærmere The Blair Witch Project end teater. Det er selvfølgelig også nærliggende at finde inspiration fra True Crime-bølgen der har bidt sig fast især hos de unge. Det virker også som om at forestillingen henvender sig primært til det unge publikum, det er effektiv dramaturgi af Nanna Berner og der er iscenesat med gnistrende spænding og nærhed af Pelle Koppel - men jeg savner teatret i forestillingen, for mig bliver det for meget TV-serie trods det at de medvirkende spiller live lige nu og her. Man kan håbe at fremtidige forestillinger i Future V inkluderer mere lyd, lys, scenografi etc. som på den "rigtige" teaterscene - men den magi der findes i teatersalen kan (heldigvis) ikke skabes virtuelt.

 

 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Tivolis bedste burger!

Findes der noget bedre end en rigtig juicy burger, en burger hvor du med en mundfuld kan smage lidt af det hel...

Tivoli slår sig op som byens største spisested, og det er ganske rigtigt. I Tivoli er der noget f...

Kan man tage cremen ud af Nimb?

For efterhånden en del år siden fik Nimb en “mor” i form at Fru Nimb, og nu har de fået en “baby”, en lille a...

Nimb er efterhånden kendt som et af Københavns mest luksuriøse steder – til events, ...

To af de dygtige dansere i Signe Fabricius flotte Hanedans i den corona-opdaterede Maskarade på Operaen.

Maskarade i en corona-tid 

Den Kongelige Opera har genopsat Kasper Holtens udgave af Carl Nielsens nationalopera Maskarade i en ny corona...

7. dec
Mathilde Arcel Frock formidler fint ensomheden hos unge i en verden styret af sociale medier.

Ensomme unge

Aveny T har oprettet en scene der skal præsentere ung ny dramatik og være en platform for vækstlaget af nyudda...

2. dec
Tre af de medvirkende dansere i Black Box Dance Companys nye forestilling PUNK - a rebel never dies.

Oprør fra de unge

I am too drunk to fuck råber den ene kvindelige danser i forestillingen PUNK - a rebel never dies der lige nu ...

19. nov
Operaen Intet på Det Kongelige Teater er primært for og med de unge - men vi andre kan også godt kigge med.

Farlig ungdomsleg 

Den Kongelige Opera har sat en ung opera på programmet der også henvender sig til de unge - og den er yderst v...

15. nov