Frank Thiel sidder ofte midt i publikum i den intime Alle gode ting på Nørrebro Teater., Foto Büro Jantzen

At overleve sorgen

Af Per Lundsgaard 3. oktober 2020

På Nørrebro Teater har man inviteret publikum med på scenen som medspillere i forestillingen Alle Gode Ting - om et menneske der oplever sorgen og depressionen som barn.

Titel: Alle gode ting

Teater: Nørrebro Teater

Spilleperiode: 24. september - 24. oktober

På Nørrebro Teater har de inviteret publikum op på scenen - fordi de er medfortællende i den forestilling de skal ind og se. Alle gode ting, af den engelske dramatiker Duncan Macmillan er en monologforestilling om et barn der oplever sorg og depression da hans mor op til flere gange prøver at begå selvmord. 

Hvis man ikke bryder sig særligt om at blive inddraget i en forestilling - så skal man ikke møde op på Nørrebro Teater. Jeg indrømmer også at jeg finder det koncept trættende og irriterende — når det er så er sagt så finder Frank Thiel i Tom Jensens oplagte og naturlige iscenesættelse en form hvor man føler sig tryg i sin deltagelse i forestillingen. Om man føler sig tryg i en stærkt smittende corona-tid — er et andet spørgsmål. Jeg forstår ikke rigtigt valget af en forestilling og iscenesættelse der sender en skuespiller løbende rundt blandt et tætsiddende publikum, får folk til at skifte sæder og dele rekvisitter med hinanden lige nu i denne tid - underligt når man skal igennem mundbind i foyer og andre corona-foranstaltninger inden forestillingen begynder? Det var nok ikke gået ret mange andre steder i Europa - og sætter et spørgsmålstegn ved om direktøren på Nørrebro Teater har forstået alvoren i situationen - med en mor på plejehjem havde jeg mest af alt lyst til at gå - lad dette være en advarsel inden man går ind og ser forestillingen.

Men tilbage til forestillingen - da intet af overstående jo er Frank Thiel eller forestillingens skyld. Det lykkedes som nævnt at skabe et trygt rum for forestillingen, og for publikums deltagelse, og der skabes både humoristiske øjeblikke og følsomme rørende scener. Der udfolder sig også en fin kærlighedshistorie med pigen Camilla, som både varmer og brister hjertet en smule.

Selvmord er både tabu og elsket af pressen - det sidste noget der også er med til at give endnu flere selvmord - en effekt der er kendt tilbage fra Goethes bog om den unge Werthers lidelser - der gav en hel selvmords-epidemi i 1800-tallet, hvor også Sixten Sparre og Elvira Madigan fandt deres inspiration til deres berømte selvmord på Taasinges skjønne egne i 1889. 

Vi får bogstaveligt talt historien tæt på, og Frank Thiel mestrer den svære balancegang mellem komedie og tragedie, og at holde fokus blandt deltagende tilskuere. Vi deltager alle - langt de fleste blot med at sige det nummer på den lange liste af positive ting som vores hovedperson går igang med at skrive til sin depressive mor da han er barn - jeg havde nummer 996 - Virkelig gode appelsiner!

Det er en sjov oplevelse at sidde på Nørrebro Teaters scene - men følte jeg mig tryg? Nej!

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Tivolis bedste burger!

Findes der noget bedre end en rigtig juicy burger, en burger hvor du med en mundfuld kan smage lidt af det hel...

Tivoli slår sig op som byens største spisested, og det er ganske rigtigt. I Tivoli er der noget f...

Kan man tage cremen ud af Nimb?

For efterhånden en del år siden fik Nimb en “mor” i form at Fru Nimb, og nu har de fået en “baby”, en lille a...

Nimb er efterhånden kendt som et af Københavns mest luksuriøse steder – til events, ...

Tre af de medvirkende dansere i Black Box Dance Companys nye forestilling PUNK - a rebel never dies.

Oprør fra de unge

I am too drunk to fuck råber den ene kvindelige danser i forestillingen PUNK - a rebel never dies der lige nu ...

19. nov
Operaen Intet på Det Kongelige Teater er primært for og med de unge - men vi andre kan også godt kigge med.

Farlig ungdomsleg 

Den Kongelige Opera har sat en ung opera på programmet der også henvender sig til de unge - og den er yderst v...

15. nov
Nathan Meister og Joe Young er begge meget troværdige i det stærke og intense krigsdrama The Cheyenne are Coming på Teatret ved Sorte Hest.

I krigens midte

Why Not Theatre Company er igen rykket ind på Teatret ved Sorte Hest og denne gang er det med en verdenspremie...

15. nov
Det er sangkraft der går lige i hjertet når Andrea Lykke Oehlenschlæger åbner munden i musicalen The Bodyguard.

Sangkraft lige i hjertet

Langkjær Entertainment og Live Nation har sendt den danske sceneudgave af The Bodyguard rundt i landet inden d...

13. nov