Hovedpersonen Signe har det svært op til konfirmationen får hun vil helst ligne Silas som hun føler hun er inderst inde. Hils din MOR og Folketeatret har lavet en vigtig forestilling om at være transseksuel., Foto Gudmund Thai

Tjekboks-teater

Af Per Lundsgaard 21. oktober 2020

Folketeatret er igen gået sammen med teatergruppen "Hils din MOR" om en LGBT-relateret forestilling - denne gang om at være transseksuel.

Titel: Jeg er Silas

Teater: Hils din MOR og Folketeatret

Spilleperiode: 20. oktober - 6. november på Hippodromen, derefter turne frem til 4. december.

De tidligere forestillinger som Fucking Åmål og Den sommer far blev homo har hver især taget fokus på at være lesbisk, og om at være bøsse, og de har begge været yders vellykkede som teater, både overrumplende og rørende. Det nyeste skud på stammen Jeg er Silas om at være transkønnede ender dog med at være mere pædagogisk end dramatisk, og lige meget hvor sympatisk, sød, sjov og rørende den til tider er, er det ikke en særlig god dramaturgisk fortalt historie vi ender med at sidde tilbage med.

Det føles som at man har siddet med en tjekboks, både over hvad der virkede i de forrige forestillinger, og om hvad man skal have nået at få fortalt og forklaret i den times tid forestillingen varer. 

Der er da også mange spørgsmål der står i kø når emnet er transseksualitet. Det er også vigtigt at få rejst mange af de spørgsmål og få fortalt en historie med en positiv vinkel både over for dem der sidder med samme identitets-og kønskrise men også for dem der ikke gør det. Så på de parametre er der toppoint til holdet bag Jeg er Silas.

Forestillingen har også en yders sympatisk hovedrolleindehaver der er selv er transseksuel. Mio Trond Lambers formidler de følelsesmæssige kvaler som Signe går igennem i overgangen til Silas med en ung teenagers forvirring og frustration, men også med en indre styrke der står stærkt i centrum af forestillingen hele vejen igennem. Marie Carmen Lindegaard og René Benjamin Hansen er sjove og hjertelige som forældrene der prøver at forstå deres pige nu er en dreng, og Rikke Westi er yderst sympatisk både som den lesbiske veninde der er forelsket i Signe men som må nøjes med at være ven med Silas, og som den cool storesøster der er den første til fuldt at acceptere at hun nu har en lillebror i stedet. 

Mia Lipschitz har iscenesat med masser af flair for en ung målgruppe, og Katrine Gjerdings scenografi er med til at give forestillingen en let og frisk stil, men det er Julie Maj Jakobsens manuskript der er forestillingens svageste led med en historie der aldrig fik mig rigtig engageret fordi den i sin iver for at få så meget med som muligt ikke rummer nogen form for overraskelse eller fordybelse. Det er sødt, sjovt, sympatisk, og ikke mindst vigtigt - men det er vel egentlig også nok.

 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr