Bådteatret opfører en flot og poetisk udgave af Kafkas forvandlingen. , Foto Miklos Szabo
Bådteatrets dygtige dukkeførerstab opfører en drømmende absurd men også poetisk udgave af Kafkas klassiker Forvandlingen.
Titel:
Forvandlingen
Teater:
Bådteatret
Spilleperiode:
4 - 21. november 2020
Det er som et mareridt der aldrig stopper i Kafkas Forvandlingen som de lige nu spiller på Bådteatret. Den aktive forretningsmand Gregor Samsa vågner en dag op og er forvandlet til et insekt. Han prøver at finde hoved og hale på sig selv og den nye situation han befinder sig i. Familien prøver også at forstå hvad der er sket, og prøver stille og roligt at finde en ny hverdag med deres nye insekt-familiemedlem. Men da Gregor også var familiens eneste forsørger, går der ikke længe for den gamle far må trække i arbejdstøjet igen, og langsomt forsvinder den øvrige families tålmodighed med Gregos tilstand også.
For at tjene penge lejes Gregors værelse ud, men udlejeren klager hurtigt over uhygiejniske tilstande og flytter ud, og familien mister besindelsen.
Kafka skrev sin historie i 1912, og den regnes for en af det 20 århundredes vigtigste værker. Det er lykkedes for det lille dukke-ensemble på Bådteatret at ramme tonen og melankolien i Kafkas absurde historie, men også humoren i Rolf Heims stemningsmættede iscenesættelse og Kristian Knudsens mørke scenografi. Men kan også sige at en forestilling om at befinde sig i isolation er uhyre aktuel lige nu hvor Coronaen også kan forvandle os til ufrivillige fanger i vort eget hjem.
Teksten er næsten barberet helt værk, til gengæld er det fuld knald på stemning og et medspillende lyddesign af Janus Jensen, hvor vi både får Riddernes dans fra Prokofjevs Romeo og Julie og uhyggeligt nærværende reallyde.
Som nævnt er der skabt en konstant nærmest drømmende stemning, med et kæmpe hul i gulvet på Bådteatret, ned til det dyb som vores hovedperson befinder sig i, både rent menneskeligt og også rent fysisk. Det er sjovt at dukkerne til tider er bevidste om dukkeførernes tilstedeværelse og når Gregors uempatiske chef kommer på besøg for at tjekke op på hvorfor at Gregor ikke møder på arbejde - men ender med bogstaveligt at tage benene på nakken og flygte fra hjemmet i bar afsky over hvad Gregor et blevet til.
Vi sidder med god afstand i det lille teater, så man kan trygt tage på udflugt ind i Kafkas absurde, drømmende, sjove, pudsige og poetiske verden den times tid forestillingen varer.